Počet záznamů: 1  

Kulturalistický přístup k třídní analýze a relační paradigma stratifikace

  1. 1.
    SYSNO ASEP0313610
    Druh ASEPN - Článek v novinách
    Zařazení RIVZáznam nebyl označen do RIV
    NázevKulturalistický přístup k třídní analýze a relační paradigma stratifikace
    Překlad názvuCultural Approach to Class Analysis and Relational Paradigm of Stratification
    Tvůrce(i) Šafr, Jiří (SOU-Z) RID, ORCID, SAI
    Zdroj.dok.Socioweb - ISSN 1214-1720
    Roč. 6, č. 6 (2008), s. 1-6
    Poč.str.3 s.
    Forma vydáníwww - www
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovasocial class ; social stratification ; culture
    Vědní obor RIVAO - Sociologie, demografie
    CEPKJB700280603 GA AV ČR - Akademie věd
    CEZAV0Z70280505 - SOU-Z (2005-2011)
    AnotaceV třídní analýze se lze setkat se dvěma přístupy: tradičním konvenčním, zdůrazňujícím materiální - ekonomickou stránku sociální stratifikace, definuje třídu pozice na pracovním trhu a postavení v práci. Podstata kulturalistického přístupu se odvíjí jednak z weberiánské perspektivy, v níž mají hranice mezi statusovými skupinami symbolický charakter, a jednak z Bourdieuho konceptu „tříd na papíře" jako empirických shluků na základě podobného způsobu života. Opouští se pohled na třídy jako tzv. reálné kolektivity, zájem se přesouvá k výzkumu reprodukce hierarchií a nerovností skrze kulturu. K relacím v sociální struktuře odkazují dva mechanismy: princip homogenity, podle kterého příslušníci stejné třídy či její frakce mají podobné životní styly a princip homologie poukazující na to, že struktura prostoru životních stylů souzní s prostorem sociálních pozic.
    Překlad anotaceTwo approaches are used within class analysis. The more traditional, conventional approach emphasizes the material-economic aspects of social stratification and defines class membership by position in the labor market and within workplace. The cultural approach is based on a Weberian perspective, with its symbolic boundaries between status groups, and on Bourdieu’s “classes on paper”— empirical clusters of people with similar lifestyles. Thus, the perspective on classes as real collectivities is abandoned. Instead, the reproduction of hierarchies and inequalities through culture is studied. Two mechanisms govern the relations within social structure: the principle of homogeneity (members of the same class or class fraction share similar lifestyles) and the principle of homology (the structure of the lifestyle space corresponds to the space of social positions).
    PracovištěSociologický ústav
    KontaktEva Nechvátalová, eva.nechvatalova@soc.cas.cz, Tel.: 222 220 924 / linka 351
    Rok sběru2009
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.