Počet záznamů: 1  

V Patočkových stopách za kusánovskými ozvěnami v raně novověkém vernakulárním encyklopedismu. Komenského Theatrum universitatis rerum v kontextu

  1. 1.
    0579885 - FLÚ 2024 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
    Pintnerová, Iveta - Pavlas, Petr
    V Patočkových stopách za kusánovskými ozvěnami v raně novověkém vernakulárním encyklopedismu. Komenského Theatrum universitatis rerum v kontextu.
    [In the Footsteps of Patočka to the Cusan Echos in the Early Modern Vernacular Encyclopaedism. Comenius’ Theatrum universitatis rerum in Context.]
    Studia Comeniana et historica. Roč. 51, 105/106 (2021), s. 65-93. ISSN 0323-2220
    Grant CEP: GA ČR(CZ) GA19-02938S
    Institucionální podpora: RVO:67985955
    Klíčová slova: Comenius * Cusanus * Patocka * theatre * universe * encyclopaedism * early modernity * vernacular literature
    Obor OECD: Philosophy, History and Philosophy of science and technology
    Způsob publikování: Pouze metadata
    https://www.mjakub.cz/studia-comeniana-et-historica-c.-105-106?idk=sce105|41

    Článek detailně rozebírá vybrané myšlenky z Theatrum universitatis rerum, česky psané encyklopedie veškerenstva napsané pravděpodobně ve Fulneku v letech 1616–1618, tedy nedlouho po Komenského studiích v Herbornu a Heidelberku a na počátku Komenského pastoračního a pedagogického působení. Spis nebyl dokončen a dnes je nám dostupný pouze jeho fragment. Cílem této přehledové studie je identifikovat a analyzovat ty ideje z Theatra, jejichž možným a pravděpodobným inspiračním zdrojem je Mikuláš Kusánský, případně kusánovská tradice. Pomyslnou Ariadninou nití jsou při tomto postupu poznatky Jana Patočky, který se tématu vlivu Kusánského myšlenek na Komenského Theatrum podrobně věnoval.

    The article analyses in detail selected ideas from Theatrum universitatis rerum, a Czech-language universal encyclopaedia, probably written in Fulnek in 1616–1618, shortly after Comenius’ studies in Herborn and Heidelberg, and at the beginning of Comenius’ pastoral and pedagogical activity. The work was not completed and only a fragment of it is available to us today. The goal of the article is to identify and analyse those ideas from Theatrum whose possible and probable source of inspiration is Nicholas of Cusa (1401–1464), or the Cusan tradition. So far, Jan Patočka has dealt with the topic of the influence of Cusan ideas on Comenius’ Theatrum in the most detail. Therefore, his insights are an Ariadne’s thread for further elaboration also here.
    Trvalý link: https://hdl.handle.net/11104/0348705

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.