Počet záznamů: 1  

Nástěnné malby v kostele sv. Kříže v Ronově – pokračování

  1. 1.
    0445298 - UDU-I 2016 RIV CZ cze K - Konferenční příspěvek (tuzemská konf.)
    Všetečková, Zuzana
    Nástěnné malby v kostele sv. Kříže v Ronově – pokračování.
    [Murals in the church of the Holy Cross in Ronov – continuation.]
    Gotické a raně renesanční umění ve východních Čechách 1200–1550. Příspěvky z vědecké konference. Hradec Králové: Muzeum východních Čech v Hradci Králové, 2014 - (Hlobil, I.; Dospěl, M.), s. 145-158. ISBN 978-80-87686-05-8.
    [Gotické a raně renesanční umění ve východních Čechách 1200–1550. Hradec Králové (CZ), 03.12.2013-05.12.2013]
    Institucionální podpora: RVO:68378033
    Klíčová slova: wall paintings * Middle Ages * Ronov * early 13th century
    Kód oboru RIV: AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
    http://www.udu.cas.cz/data/user/docs/gotika_VC_0601_celek.pdf

    Nástěnné malby v kostele v Ronově publikovala M. Stránská v roce 1983, její připsání Světlíkovi z Lichtenburku odmítl Jan Urban v roce 2003. Ikonografie nástěnných maleb ukazuje na vliv cisterciáckého kláštera (např. sv. Bernard z Clairveaux, sv. Diviš, Umučení proroka Izaiáše, sv. Jiří jako rytíř stojí na těle krále Daciana ve smyslu miles christiani.) Kulturní vliv lze spojit se Sibylou z Křižanova, která přišla do českých zemí spolu s královnou Kunhutou Štaufskou, manželkou krále Václava I. na počátku 13. století. Po stránce slohové malby ukazují analogie s uměním pozdního románského slohu, lze je snad spojit s uměním prvních desetiletí 13. st. Výzdoba kostela mohla souviset s křížovými výpravami, jejich podporovatelem byl Bernard z Clairveaux.

    Wall paintigs in the church in Ronov (Protivany) published by M. Stránská in the 1983. Problematic of her commissioned by Světlík of Lichenburk has mentioned as doubtful Jan Urban in 2003. The iconography of murals showes probably inspiration of some monk of cistercian monastery (for example: St Bernhard of Clairveaux, St Dionysius, Martyrdom of Ysaias, St George, standing on the body of the Emperor Dacian. Georg is depicting as knigt in the sens miles christiani.). The culture influences we can see in circle of Sibyla of Křižanov, who is coming to the Czech countries with the Queen Kunigunde of Staufe dynasty, the wife of King Wenceslas I. of Přemyslid, in early 13th century. Stylistic viewpoint of the figures show analogy with the art of late romanesque art, probably of the early of 13th century. Maybe murals were painted in conection with Crusades, they were supported also by Bernhard of Clairveaux.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0247647