Počet záznamů: 1

Petr Nigri z Kadaně a jeho pojetí "pomyslného jsoucna"

  1. 1.
    0370230 - FLU-F 2012 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
    Jindráček, Efrem
    Petr Nigri z Kadaně a jeho pojetí "pomyslného jsoucna".
    [Petrus Nigri of Kadaň and his conception of Being of Reason.]
    Filosofický časopis. Roč. 59, č. 5 (2011), s. 483-498 ISSN 0015-1831
    Výzkumný záměr: CEZ:AV0Z90090514
    Klíčová slova: Petrus Nigri * Dominicus of Flanders * second intentions * being of reason * thomism * Clipeus thomistarum
    Kód oboru RIV: AA - Filosofie a náboženství

    Petrus Nigri (Schwarz) se narodil západočeské Kadani (něm. Kaaden) kolem roku 1435 a spolu se svými třemi bratry vstoupil v Německu do dominikánského řádu. Během svého studia prošel velkou část Evropy (Německo, Itálii, Španělsko, Čechy a Maďarsko) a nakonec se stal rektorem generálního studia v Budíně (1481). Obecně je znám spíše jako význačný středověký hebraista. Do dějin filosofie se zapsal zvláště jako autor Clipeus thomsitarum (před r. 1474), což je filosofický komentář na Porfýriův Úvod (Isagoge) a na aristotelovské Kategorie, formou otázek. Třebaže Nigriho práce není originální, představuje v zaalpských zemích významnou recepci pojetí pomyslného jsoucna (Clipeus, část I, ot. 3-4) tak, jak ho koncipoval Hervaeus Natalis († 1323) ve svém traktátu De secundis intentionisbus.

    Petrus Nigri (Peter Schwarz, born in Kadaň/Kaaden before 1435, died in Buda 1483), is author of Clipeus thomistarum (printed 1481), a philosophical commentary on Porphyry's Introduction (Isagoge), and on Aristotle's Categories in the form of questions. While Nigri's discussion of the concept of being of reason (Clipeus thomistarum, part I, qq. 3-4) is not original, his work is important for contributing to this concept’s reception, and with it the teaching of Hervaeus Natalis (died 1323) in his treatise De secundis intentionibus, in the transalpine countries. Being of reason (ens rationis) is conceived as not a categorial being, nor is it an intellectual operation, nor is it caused, but is only identifiable by the human intellect. Nigri's being of reason has no subjective existence, but only an objective character, which differs both from categorial being and from mere nothingness.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0204090