Počet záznamů: 1

Modelování procesu nanoindentace a mikroindentace moderních niklových superslitin pro letecké motory

  1. 1.
    0333294 - UT-L 2010 RIV CZ cze C - Konferenční příspěvek (zahraniční konf.)
    Hrubý, Zbyněk - Plešek, Jiří - Tin, S.
    Modelování procesu nanoindentace a mikroindentace moderních niklových superslitin pro letecké motory.
    [Modelling of nanoindentation of modern Nickel-based superalloys for turbofans.]
    Výpočty konstrukcí metodou konečných prvků 2009. Brno: VUT, 2009 - (Petruška, J.; Návrat, J.), s. 59-61. ISBN 978-80-214-3996-2.
    [Výpočty konstrukcí metodou konečných prvků 2009. Brno (CZ), 26.11.2009]
    Grant CEP: GA ČR GA101/09/1630; GA ČR(CZ) GA101/07/1471
    Výzkumný záměr: CEZ:AV0Z20760514
    Klíčová slova: indentation * finite element method * plasticity
    Kód oboru RIV: JG - Hutnictví, kovové materiály

    Představu o rozložení napětí a deformace může dát například metoda konečných prvků. Modelovány jsou procesy indentace kulovým, kuželovým a Berkovichovým indentorem. Jako referenční a do jisté míry i verifikační model je simulována indentace isotropního materiálu (hliníku). Poznatky jsou poté převedeny do modelování indentace ortotropních materiálů (přesněji pseudoisotropních) jako jsou niklové superslitiny s užitím nelineární formulace mechaniky kontinua a velkých plastických deformací.

    Stress and strain distribution underneath various types of indentors – spherical, conical, and Berkovich – can be provided by the finite element method. In the presented work, indentation of isotropic aluminium is introduced as a benchmark problem, in which plasticity and contact algorithms are tested. The knowledge obtained in this way passes on to the real-life indentation processes involving orthotropic materials such as FCC metals (Ni-based alloys) in the context of nonlinear continuum and finite strain elasto-plasticity, including homogenization approach on the material microscale.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0178320