Výsledky vyhledávání
- 1.0585474 - NHÚ 2025 RIV CZ cze V - Výzkumná zpráva
Federičová, Miroslava
(Ne)zájem žáků o učitelskou profesi: mezinárodní srovnání.
[Pupils’ (dis)interest in the teaching profession: an international comparison.]
Praha: Národohospodářský ústav AV ČR, v. v. i., 2024. 25 s. Studie IDEA, 2/2024. ISBN 978-80-7344-709-0
Grant ostatní: AV ČR(CZ) StrategieAV21/22
Program: StrategieAV
Institucionální podpora: RVO:67985998
Klíčová slova: teachers * teaching aspirations * international comparison
Obor OECD: Applied Economics, Econometrics
https://idea.cerge-ei.cz/files/IDEA_Studie_02_2024_Ucitelske_ambice_0315.pdf
Trvalý link: https://hdl.handle.net/11104/0353164 - 2.0583335 - ÚT 2024 CZ eng C - Konferenční příspěvek (zahraniční konf.)
Duda, D. - Yanovych, Vitalii - Uruba, Václav
Simple Rheoscopic Flows Used in Teaching Fluid Mechanics.
Proceedings of Topical Problems of Fluid Mechanics 2022. Prague: Institute of Thermomechanics AS CR, 2022 - (Šimurda, D.; Bodnár, T.), s. 37-43. ISBN 978-80-87012-77-2. ISSN 2336-5781.
[Topical Problems of Fluid Mechanics 2022. Prague (CZ), 16.02.2022-18.02.2022]
Institucionální podpora: RVO:61388998
Klíčová slova: teaching * fluid mechanics * demonstration experiment * rheoscopic fluid * Bernoulli equation * Taylor-Couette flow * axial compressor
Obor OECD: Applied mechanics
http://www2.it.cas.cz/fm2015/im/admin/showfile/data/my/Papers/2022/06-TPFM2022.pdf
Trvalý link: https://hdl.handle.net/11104/0351827 - 3.0580323 - PSÚ 2024 CZ cze R - Recenze
Děchtěrenko, Filip
[Recenze].
[Review.]
[COOPER, C.: Introduction to psychometrics and psychological assessment (Second edition). Abingdon, New York, Routledge 2023. 436 s.]. Československá psychologie. Psychologický ústav AV ČR, v. v. i. Roč. 67, č. 6 (2023), s. 474-475. ISSN 0009-062X. E-ISSN 1804-6436
Institucionální podpora: RVO:68081740
Klíčová slova: psychometrics * review * teaching
Obor OECD: Psychology (including human - machine relations)
Způsob publikování: Open access
https://ceskoslovenskapsychologie.cz/index.php/csps/article/view/587/159
Trvalý link: https://hdl.handle.net/11104/0349102 - 4.0580006 - PSÚ 2024 DE eng A - Abstrakt
Mudrák, Jiří - Zábrodská, Kateřina
Growth mindset, teaching self-efficacy and meaningful work in early career teachers.
European Journal of Psychology Open. Roč. 82, Supplement 1 (2023), s. 335-335. ISSN 2673-8627
Institucionální podpora: RVO:68081740
Klíčová slova: growth mindset * teaching self-efficacy * career of teachers
Obor OECD: Psychology (including human - machine relations)
Trvalý link: https://hdl.handle.net/11104/0348790 - 5.0578299 - HÚ 2024 RIV SK cze J - Článek v odborném periodiku
Vlček, Radomír
Studium ruských dějin a retrospektivní forma jejich výuky jako nástroj poznání nesvobody, despocie a totalitarismu.
[The study of Russian history and the retrospective form of its teaching as an instrument of knowledge of oppression, despotism and totalitarianism.]
Kultúrne dejiny. Roč. 13, č. 2 (2022), s. 5-52. ISSN 1338-2209
Institucionální podpora: RVO:67985963
Klíčová slova: czech historiography * study of Russian history * freedom * teaching of the history * retrospective teaching
Obor OECD: History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Způsob publikování: Open access
http://kulturnedejiny.ku.sk/new/
Trvalý link: https://hdl.handle.net/11104/0347317 - 6.0577614 - FLÚ 2024 RIV CO spa M - Část monografie knihy
Frei, Jan
El maestro oculto. Sobre el impacto de Patočka en la filosofía checa de hoy.
[The Hidden Teacher. On Patočka’s impact on today’s Czech philosophy.]
Patočka lector de Comenio. De la filosofía de la educación. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, 2023 - (Krausová, E.; Vargas Guillén, G.), s. 161-174. Filosofía y Enseñanza de la Filosofía. ISBN 978-628-7651-02-9
Grant CEP: GA ČR(CZ) GA20-26526S
Institucionální podpora: RVO:67985955
Klíčová slova: social function of philosophy * teaching philosophy * philosophical tradition * history of philosophy * modern Czech history * Jan Patočka
Obor OECD: Philosophy, History and Philosophy of science and technology
http://repository.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/19028/patocka-lector-comenio.pdf
Trvalý link: https://hdl.handle.net/11104/0346933 - 7.0577410 - ARÚ 2024 RIV CZ cze M - Část monografie knihy
Salač, Vladimír
Keltové a germáni ve vědě a ve škole.
[Celts and Germans in science and school.]
Učitelé a archeologie. Praha: Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského, 2023 - (Linda, J.; Halířová, M.), s. 215-229. ISBN 978-80-86935-62-1
Institucionální podpora: RVO:67985912
Klíčová slova: Celts * Germans * archaeology * history * linguistics * ethnology * school * history teaching
Obor OECD: Archaeology
Trvalý link: https://hdl.handle.net/11104/0346551 - 8.0576162 - OÚ 2024 eng A3 - Přednáška/prezentace nepublikovaná
Třísková, Hana
Speaking Chinese fluently and naturally: introduction to prosodic transcription CHIPROT. A workshop held for CLTA (USA).
[Online, 21.06.2023]
Způsob prezentace: Zvaná přednáška
Pořadatel akce: Chinese Language Teachers Association + University of Connecticut
Institucionální podpora: RVO:68378009
Klíčová slova: Chinese * Mandarin * pronunciation * prosody * language teaching
Obor OECD: Linguistics
https://drive.google.com/file/d/10_KDL-Jwvtt9vDbd2OAPAD85UAX0SxYl/view?usp=sharing
Trvalý link: https://hdl.handle.net/11104/0347124 - 9.0576084 - OÚ 2024 eng A3 - Přednáška/prezentace nepublikovaná
Třísková, Hana
Methodology of teaching prosody in Chinese as a second language: an uncharted territory (keynote speech).
[International Conference on Prosodic Grammar /9./ (ICPG-9). San Francisco, 15.07.2023-16.07.2023]
Institucionální podpora: RVO:68378009
Klíčová slova: Standard Chinese * Mandarin * pronunciation * language teaching * prosody * features of connected speech
Obor OECD: Specific languages
Trvalý link: https://hdl.handle.net/11104/0347122 - 10.0574895 - FLÚ 2024 CZ cze K - Konferenční příspěvek (tuzemská konf.)
Maršálek, Jan
Co dělá fyzika? Příspěvek o tom, koho se (v hodinách fyziky) vlastně ptát.
[What does the physics do? A short comment on who to ask (in the physics class).]
Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky /10./. Jak se za 20 let změnila výuka fyziky? Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2023 - (Kéhar, O.), s. 125-129. ISBN 978-80-261-1159-7.
[Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky /10./. Srní (CZ), 28.04.2022-01.05.2022]
Grant ostatní: AV ČR(CZ) StrategieAV21/24
Program: StrategieAV
Institucionální podpora: RVO:67985955
Klíčová slova: science studies * teaching * physics
Obor OECD: 6.5 Other Humanities and the Arts
https://kof.zcu.cz/ak/trendy/10/index.php?sbor
Trvalý link: https://hdl.handle.net/11104/0344895