Počet záznamů: 1
Justus et Bonus: Ad honorem Jiří Beneš: křesťanská kultura a vzdělanost v českých zemích od středověku po Komenského
- 1.
SYSNO ASEP 0532727 Druh ASEP M - Kapitola v monografii Zařazení RIV C - Kapitola v knize Název O sochách v antice, byzantské říši a raně středověké západní Evropě Překlad názvu On the Sculptures in the Classical Antiquity, Byzantine Empire and the Early Medieval Western Europe Tvůrce(i) Bažant, Jan (FLU-F) ORCID, RID, SAI Zdroj.dok. Justus et Bonus: Ad honorem Jiří Beneš: křesťanská kultura a vzdělanost v českých zemích od středověku po Komenského. - Praha : Filosofia, 2020 / Podavka O. - ISBN 978-80-7007-630-9 Rozsah stran s. 31-53 Poč.str. 23 s. Poč.str.knihy 369 Forma vydání Tištěná - P Jazyk dok. cze - čeština Země vyd. CZ - Česká republika Klíč. slova sculptures ; classical tradition ; Late Antiquity ; Middle Ages ; Christianity Vědní obor RIV AB - Dějiny Obor OECD Arts, Art history Institucionální podpora FLU-F - RVO:67985955 Anotace Jedním z atributů antické kultury byly sochy, které začaly být vnímány v raně křesťanském prostředí jednoznačně negativně. Vztah mezi sochou a tím, co zobrazuje, však raně křesťanští autoři převzali od svých pohanských předchůdců. Tento vztah byl chápán jinak než dnes. Od italské renesance jsou sochy především umělecká díla. Pokud se týče jejich tvarů, sochy vypadají více méně jako jejich modely. V antickém Řecku a Římu však byly sochy především kultovními předměty. Pokud se týče jejich podoby, nevypadaly jako zobrazené božstvo, ale byly s ním propojeny. Po nástupu křesťanství, sochy byly odmítány a k jejich rehabilitaci došlo až v karolinské epoše. Jak lze očekávat, autoři karolinské epochy se dívali na sochy stejně jako v antickém Řecku a Římu. Překlad anotace Sculptures, one of the attributes of classical Greek-Roman culture, began to be perceived purely negatively in the early Christian environment. It can be assumed, however, that the concept of the relationship of the sculpture to that which was depicted remained without changes to the Greek-Roman tradition. This differed essentially from how we perceive sculptures and paintings nowadays. Since the Italian Renaissance, the sculptures have been first and foremost a work of art. As concerns their shape, they look like a depicted being or represent it in some way. Sculptures were primarily a cult object in classical Greece and Rome. As concerns their shape, they did not look like a depicted god, but were interwoven with it. After the onset of Christianity, sculptures were rejected, only to be rehabilitated in the Carolingian Empire. As is to be expected, Carolingians comprehended sculptures in the same manner as ancient Greeks and Romans did. Pracoviště Filosofický ústav Kontakt Chlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360 Rok sběru 2021
Počet záznamů: 1