Počet záznamů: 1  

Lidská práva v mezikulturních perspektivách

  1. 1.
    SYSNO ASEP0504811
    Druh ASEPM - Kapitola v monografii
    Zařazení RIVC - Kapitola v knize
    NázevLidská práva před lidskými právy? K předmodernímu vývoji pojmu lidských práv
    Překlad názvuHuman Rights Before Human Rights? Remarks on Pre-Modern Development of Human Rights Concept
    Tvůrce(i) Šejvl, Michal (USP-I) ORCID
    Zdroj.dok.Lidská práva v mezikulturních perspektivách. - Praha : Ústav státu a práva AV ČR, v. v. i. : Academia, 2018 / Agha P. - ISBN 978-80-200-2958-4
    Rozsah strans. 171-203
    Poč.str.33 s.
    Poč.str.knihy327
    Forma vydáníTištěná - P
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovarights ; human rights ; Hohfeldian analysis of rights ; history of human rights talk ; Stoics ; Constitutio Antoniniana ; medieval scholastics ; Marsiglio of Padua ; William Ockham ; Hugo Grotius ; John Locke ; Francisco de Vitoria ; Bartolomé de Las Casas ; Michel Villey ; Charles Donahue ; Brian Tierney ; Richard A. Bauman ; Tony Honoré
    Vědní obor RIVAG - Právní vědy
    Obor OECDLaw
    Institucionální podporaUSP-I - RVO:68378122
    AnotaceKapitola se zabývá tím, zda bychom ještě před moderní dobou (konkrétně v antice a ve středověku) nemohli vysledovat v evropském myšlení jisté ‵pojmové předchůdce‵ lidských práv (k čemuž je její autor skeptický). Na druhou stranu se snaží ukázat myšlenkovou kontinuitu mezi především mysliteli vrcholného středověku (cca od 12. století) a mysliteli raného novověku, kam bychom mohli zařadit španělské scholastiky 16. století, Grotia nebo Locka. V podstatě chronologicky proto probírá a podrobuje kritice názory různých myslitelů, kteří tvrdili, že lidská práva byla přítomná již v antice, především u stoiků (Mitsis, Richard A. Bauman, Honoré nebo Pugliese), přičemž se podrobněji věnuje kontroverzi (Villey, Donahue, Tierney), zda římské právo používalo slovo ‵ius‵ ve významu subjektivního práva. Jde-li o myslitele vrcholného středověku (Akvinský, Marsilius z Padovy, Ockham), polemizuje především s Tierneyho a Villeyho tezemi, že Marsilius či Ockham stojí na počátku uvažování o přirozených právech, tím, že ukazuje, že tito myslitelé za subjektivní práva považovali i tzv. hohfeldovské volnosti (liberties), tedy nikoli pouze hohfeldovské nároky (claims). Uznává však velký význam debaty o františkánské chudobě a chudobě církve pro rozvinutí diskursu o právech. V raném novověku vyzdvihuje roli španělských myslitelů 16. století nejen pro zprostředkování středověkého tomismu pozdějším myslitelům jako Grotius, ale všímá si i Las Casasova ‵aktivismu‵ ve prospěch indiánů. Jde-li o myslitele, kteří jsou považováni za opravdové zakladatele moderního přirozenoprávního diskursu (z nějž pak vyrůstá diskurs lidskoprávní) jako Grotius, Hobbes a Locke, snaží se ukázat, že mnohé ‵inovace‵, které jim bývají připisovány, jsou vlastně ‵jen‵ tvůrčím rozvinutím středověkých myšlenek (s výjimkou Hobbese, který podle autora vlastně o právech vůbec nehovořil).
    Překlad anotaceThe basic question the chapter asks is whether we can found some ‵conceptual predecessors‵ of human rights concept in ancient Greece and Rome and in Middle Ages. While it denies the concept of human rights was present at these times, it also postulates continuity on the level of ideas between natural rights thinkers of Late Middle Ages (like Marsiglio of Padua or William Ockham) and early modernity (like Grotius or Locke). It criticizes theses of scholars who tries to talk about human rights in Antiquity (Mitsis, Richard A. Bauman, Honoré or Pugliese). It accepts that debates on Franciscan poverty and on church poverty were highly important for the development of rights talk, while denying that Marsiglio or Ockham talked about rights only, because when they talked about rights, they talked also about Hohfeldian liberties that are not rights. In the end it tries to show that many ‵innovations‵ usually connected with works of Grotius and Locke are ‵only‵ creative developments of late medieval ideas (transferred mainly through the work of Spanish scholastic thinkers of the 16th century). In this context the ‵truly modern‵ thinker is Thomas Hobbes, but he does not talk about rights, rather about factual possibilities of action
    PracovištěÚstav státu a práva
    KontaktIveta Bůžková, iveta.buzkova@ilaw.cas.cz, Tel.: 221 990 714
    Rok sběru2020
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.