Počet záznamů: 1  

Pojem přirozeného subjektivního práva ve středověkém myšlení v kontextu uvažování o lidských právech

  1. 1.
    SYSNO ASEP0452325
    Druh ASEPJ - Článek v odborném periodiku
    Zařazení RIVJ - Článek v odborném periodiku
    Poddruh JOstatní články
    NázevPojem přirozeného subjektivního práva ve středověkém myšlení v kontextu uvažování o lidských právech
    Překlad názvuThe Notion of Natural Rights in the Middle Ages in the Context of Reasoning about Human Rights
    Tvůrce(i) Šejvl, Michal (USP-I) ORCID
    Zdroj.dok.Právník. - : Ústav státu a práva AV ČR, v. v. i. - ISSN 0231-6625
    Roč. 154, č. 12 (2015), s. 1009-1028
    Poč.str.20 s.
    Forma vydáníTištěná - P
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovanatural rights ; human rights ; medieval philosophy
    Vědní obor RIVAG - Právní vědy
    CEPGA13-30299S GA ČR - Grantová agentura ČR
    Institucionální podporaUSP-I - RVO:68378122
    AnotaceTento článek se pokouší z právněteoretického pohledu přiblížit nejen vývoj celé diskuse o pojmu subjektivních práv ve středověkém myšlení, ale především ustavit rozdíl mezi pojmem přirozeného subjektivního práva a teorií přirozených práv, která by pracovala s jejich případnou přirozeností, významností, prvotností a nezcizitelností.Pokud jde o to první, snaží se důsledně vycházet z hohfeldovské analýzy subjektivních práv, aby na jejím základě potvrdil tvrzení, že s pojmem subjektivních práv pracovalo středověké právní myšlení. Pokud jde o teorii subjektivních práv, snaží se ukázat, v čem někteří středověcí myslitelé (především Akvinský a Ockham) splňují či nesplňují požadavky takové teorie. Nakonec se pokouší také o vysvětlení toho, proč se diskurs o subjektivních právech ve vrcholném středověku vůbec rozvíjí, které nachází ve feudalismu, který se v Evropě vytvořil po rozpadu francké říše a jehož obdobu stěží můžeme nalézt v jiných tradicích, typicky té islámské.
    Překlad anotaceThis article tries, from the point of view of legal theory, to describe not only the development of the discussion about the concept of natural rights in medieval thinking, but also to develop the distinction between the concept of natural rights and natural rights theory, which would operate with postulated naturalness, importance, primariness and inalienability. As far as the discussion on the concept of natural rights is concerned, the article tries to use Hohfeldian analysis of rights to be able to conclude that medieval legal and philosophical thinking used the concept of rights. As far as the theory of natural rights is concerned, the article tries to show which postulates of medieval philosophers (namely Aquinas and Ockham) fulfilled the requirements of such a theory and which did not. The last part of the text tries to explain, why the discourse of rights has developed in the High Middle Ages at all; the answer lies in the particular aspects of feudalism (as developed after the dissolution of Frankish empire), whereas its analogies cannot be found in other traditions (e.g. the Islamic tradition).
    PracovištěÚstav státu a práva
    KontaktIveta Bůžková, iveta.buzkova@ilaw.cas.cz, Tel.: 221 990 714
    Rok sběru2016
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.