Počet záznamů: 1  

Teorie obrazu Romana Ingardena a význam abstraktního umění

  1. 1.
    SYSNO ASEP0575103
    Druh ASEPJ - Článek v odborném periodiku
    Zařazení RIVJ - Článek v odborném periodiku
    Poddruh JČlánek ve WOS
    NázevTeorie obrazu Romana Ingardena a význam abstraktního umění
    Překlad názvuBeyond the Image Roman Ingarden's Theory of the Image and the Meaning of Abstract Art
    Tvůrce(i) Murár, Tomáš (UDU-I) ORCID
    Celkový počet autorů1
    Zdroj.dok.Filosofický časopis. - : Filosofický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0015-1831
    Roč. 71, č. 2 (2023), s. 215-228
    Poč.str.14 s.
    Forma vydáníTištěná - P
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovaabstraction ; image ; phenomenology ; Robert Rauschen-berg ; Roman Ingarden
    Vědní obor RIVAL - Umění, architektura, kulturní dědictví
    Obor OECDArts, Art history
    Způsob publikováníOpen access
    Institucionální podporaUDU-I - RVO:68378033
    UT WOS001000825800001
    EID SCOPUS85161047861
    DOI10.46854/fc.2023.2r.215
    AnotaceStudie interpretuje význam abstraktního umění s přihlédnutím k fenomenologickému výzkumu obrazu polským filosofem Romanem Ingardenem z roku 1958. Ingarden upozornil na způsob konstituce nezobrazujícího, „abstraktního“ obrazu v rámci své teorie zaměřené na nutnost obrácení se diváka od obrazu, přičemž abstraktní obraz Ingarden definoval blízce dekoraci, jež může být příčinou zániku obrazu ve smyslu nově se utvářející skutečnosti. Vzhledem k uměleckým dílům vznikajícím v době, kdy Ingarden svou studii psal, lze jeho koncepci rozpracovat a význam abstraktního obrazu předložit jako vedoucí diváka za obraz s účelem konstituce obrazového vědomí ve smyslu nového vnímání přítomné skutečnosti.
    Překlad anotaceThe study interprets the meaning of abstract art, taking into consideration the phenomenological investigations of the Polish philosopher Roman Ingarden. In 1958, Ingarden drew attention to a specific method of the constitution of a non-representational, “abstract” image. In the framework of his theory, he focused on the necessity of the viewer turning away from the image while at the same time he defined the abstract image closely to that of decoration, which can be the cause of the image’s demise in the sense of a newly forming reality. Considering the works of art created at the time when Ingarden wrote his study, his concept can be elaborated and the meaning of the abstract image can be presented as leading the viewer beyond the image. The goal of this approach is the constitution of a consciousness of the image in the sense of a new perception of the present reality.
    PracovištěÚstav dějin umění
    KontaktVeronika Jungmannová, jungmannova@udu.cas.cz, Tel.: 221 183 506 ; Markéta Kratochvílová, kratochvilova@udu.cas.cz, Tel.: 220 303 939
    Rok sběru2024
    Elektronická adresahttps://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:d954681d-357f-42d5-a501-ef4f2ea8c0d0
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.