Počet záznamů: 1  

Enargés te kai energos parúsia čili K performativní dimenzi liturgie

  1. 1.
    SYSNO ASEP0552765
    Druh ASEPJ - Článek v odborném periodiku
    Zařazení RIVJ - Článek v odborném periodiku
    Poddruh JOstatní články
    NázevEnargés te kai energos parúsia čili K performativní dimenzi liturgie
    Překlad názvuEnarges te kai energos parousia or On the performative dimension of liturgy
    Tvůrce(i) Sarkissian, Alena (FLU-F) ORCID, RID, SAI
    Zdroj.dok.Parrésia. - : Pavel Mervart - ISSN 1802-8209
    -, č. 15 (2021), s. 141-177
    Poč.str.37 s.
    Forma vydáníTištěná - P
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovaByzantine Liturgy ; Performance studies ; Performativity ; Theatricality
    Vědní obor RIVAJ - Písemnictví, masmédia, audiovize
    Obor OECDPerforming arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
    Způsob publikováníPouze metadata
    Institucionální podporaFLU-F - RVO:67985955
    AnotaceStať představuje byzantskou liturgii pohledem sensorial studies. Metodologii této disciplíny aplikuje na byzantskou eucharistickou bohoslužbu kolem roku 1000 a pokouší se skrze interpretaci nejvýznamnějších písemných pramenů, archeologických objektů a uměleckých artefaktů evokovat čtenáři smyslový zážitek z liturgie, jaký mohl mít její účastník. Stať představuje liturgický obřad jako performativní aktivitu spojenou s tělesným vnímáním celebrantů i shromážděného lidu, aktivitu, zasahuje celé vtělené bytí komunity věřících, protože je oslovuje nejen skrze racionálně vnímatelnou textovou složku, ale zasahuje stejně silně i jejich tělesné receptory. Liturgie vytváří komplexní soustavu fyzických počitků, jejichž prostřednictvím osmyslňuje význam liturgického konání a ve výsledku vytváří jedinečný časoprostor tzv. hierotopie, jehož ústředním bodem se stává přijetí eucharistie, tedy okamžik nejintimnějšího duchovního i fyzického spojení přijímajícího s Bohem.
    Překlad anotaceThe article presents the Byzantine liturgy around the year 1000, applying the methodology of the sensorial studies. The paper attempts at reconstructing the sensory experience of the Byzantine participant at a liturgy, exploring the evidence of literature, archaeology and art. The liturgical ceremony is presented as a performative activity connected with the bodily perception, both of the celebrants and the gathered people. It is an activity affecting the whole embodied being of every participant, because it addresses the members of the community not only through a rationally perceptible textual component, but the effect of the non-textual components of the liturgy on the bodily receptors of the participants is equally important, more so because the impact of the bodily sensations is direct and unmediated. The liturgy thus creates a complex system of physical sensations that performs the meaning of liturgical action to the whole body-mind of every member of the community. As a result a unique space-time is created, the hierotopy, in which the members of the congregation experience both physical and spiritual unity. The central point of the hierotopy is the consummation of the Eucharist, the moment of the most intimate spiritual and physical connection with God.
    PracovištěFilosofický ústav
    KontaktChlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360
    Rok sběru2022
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.