Počet záznamů: 1
Jubilate et Bibite: studie k antice a její recepci v evropské kultuře. Ad honorem Jan Bažant
- 1.
SYSNO ASEP 0535097 Druh ASEP M - Kapitola v monografii Zařazení RIV C - Kapitola v knize Název Skládat scénu jako vázu: utváření obrazu scény v Euripidově Ifigenii v Tauridě Překlad názvu Assembling a Scene as a Vase Painting: Shaping a Scene-image in Euripides’ Iphigenia in Tauris Tvůrce(i) Čechvala, Jakub (FLU-F) RID, SAI Zdroj.dok. Jubilate et Bibite: studie k antice a její recepci v evropské kultuře. Ad honorem Jan Bažant. - Praha : Filosofia, 2020 / Čadková D. ; Čechvala J. ; Poláčková E. ; Sarkissian A. - ISBN 978-80-7007-638-5 Rozsah stran s. 85-101 Poč.str. 17 s. Poč.str.knihy 289 Forma vydání Tištěná - P Jazyk dok. cze - čeština Země vyd. CZ - Česká republika Klíč. slova Greek tragedy ; Euripides ; Iphigenia in Tauris ; prologue ; vase painting Vědní obor RIV AJ - Písemnictví, masmédia, audiovize Obor OECD Specific languages Institucionální podpora FLU-F - RVO:67985955 Anotace Kapitola analyzuje způsob, jakým se utváří obraz scény v prologu Euripidovy tragédie Ifigenie v Tauridě. Nejprve se vypořádává s klasických problémem pojmenovaným ve slavné stati A. M. Dale „Seen and Unseen on the Greek Stage“ a ten dále artikuluje v souvislosti s řeckou vázou, která se pravděpodobně vztahuje k tragédii Ifigeni v Tauridě. Oproti běžným přístupům vycházejícím z naší znalosti založené několikerou četbou používá tato studie metodu postupného zaostřování a sleduje krok za krokem, jak je scéna postupně ustavována pro implikované obecenstvo. Pozornost je věnována zejména oltáři, který je nejsilnějším vizuálním bodem v Ifigenii a chrámu. Studie přijímá argumenty Isabelly Torrance a obhajuje rukopisné čtení ve verši 73. Překlad anotace Starting with a classical problem addressed by A. M. Dale in her “Seen and Unseen on the Greek Stage” and connecting this with a vase, which is possibly related with Iphigenia in Tauris, the article analyses a shaping of scene-image in the prologue of Iphigenia in Tauris. Contrary to our knowledge based on a second (and more) reading it uses a strategy of gradual focusing, tracking step by step a way, how is the scene gradually established for an implied audience. Attention is paid especially to an altar, the strongest focus point in Iphigenia and to a temple, adopting arguments of Isabelle Torrance, the article defends manuscript reading in the line 73. Pracoviště Filosofický ústav Kontakt Chlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360 Rok sběru 2021
Počet záznamů: 1