Počet záznamů: 1
Vymyšlená Ithaka: recepce antické mytologie v české kultuře
- 1.
SYSNO ASEP 0491837 Druh ASEP M - Kapitola v monografii Zařazení RIV C - Kapitola v knize Název Karel Dostal mezi Winckelmannem a Nietzschem Překlad názvu Karel Dostal between Winckelmann and Nietzsche Tvůrce(i) Sarkissian, Alena (FLU-F) ORCID, RID, SAI Zdroj.dok. Vymyšlená Ithaka: recepce antické mytologie v české kultuře. - Praha : Filosofia, 2018 / Čechvala J. ; Poláčková E. - ISBN 978-80-7007-521-0 Rozsah stran s. 195-251 Poč.str. 57 s. Poč.str.knihy 400 Forma vydání Tištěná - P Jazyk dok. cze - čeština Země vyd. CZ - Česká republika Klíč. slova Karel Dostal ; reception of Greek Tragedy ; Greek Theatre ; Czech Theatre ; National Theatre ; Antigone ; Medeia ; Iphigenia ; Oresteia Vědní obor RIV AJ - Písemnictví, masmédia, audiovize Obor OECD Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) Institucionální podpora FLU-F - RVO:67985955 Anotace Kapitola pojednává o režiích řecké tragédie v díle Karla Dostala, analyzuje proměnu jeho koncepce v závislosti na kulturních i historických souvislostech. Jsou prezentovány vlivy Nietzscheova uvažování o řecké tragédii a i příčiny pozdějšího Dostalova příklonu k “winckelmannovské antice”. Ideál tzv. “bílé antiky” však v jeho inscenacích bývá inovován a někdy plní do jisté míry také subverzivní úlohu. Studie dokazuje, že Dostalův vztah k řeckému dramatu se rodil už v době jeho raného hereckého působení v německých divadlech a řecká tragédie jej provázela až do konce jeho působení v Národním divadle: Aischylova Oresteia byla jeho poslední významnou inscenací v ND. Překlad anotace The chapter discusses Karel Dostal’s productions of the Greek tragedy, analyzes the transformation of his approach in cultural and historical contexts. Influences of Nietzsche’s thoughts about the Greek tragedy and the causes of the later Dostal’s inclination to “Winckelmann’s antiquity” are presented in the study. The ideal of the so-called “white classics”, however, was innovated in hís productions, and sometimes it also fulfilled a subversive role. It is presented in the chapter that Dostal’s relationship to Greek drama was born at the time of his early career as an actor in German theaters, and he returned to Greek tragedy periodically to the end of his work at the National Theater: Aechylus’ Oresteia was his last major production at the NT. Pracoviště Filosofický ústav Kontakt Chlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360 Rok sběru 2019
Počet záznamů: 1