Počet záznamů: 1  

Effect of residual stresses on the fatigue lifetime of railway axle

  1. 1.
    SYSNO ASEP0481285
    Druh ASEPC - Konferenční příspěvek (mezinárodní konf.)
    Zařazení RIVD - Článek ve sborníku
    NázevEffect of residual stresses on the fatigue lifetime of railway axle
    Tvůrce(i) Hutař, Pavel (UFM-A) RID, ORCID
    Pokorný, Pavel (UFM-A) ORCID
    Poduška, Jan (UFM-A) ORCID
    Fajkoš, R. (CZ)
    Náhlík, Luboš (UFM-A) RID, ORCID
    Celkový počet autorů5
    Zdroj.dok.ESIS TC24 Workshop 'Integrity of Railway Structures'. - Amsterdam : Elsevier, 2017 - ISSN 2452-3216
    Rozsah strans. 42-47
    Poč.str.6 s.
    Forma vydáníOnline - E
    AkceESIS TC24 Workshop 'Integrity of Railw ay Structures'
    Datum konání24.10.2016 - 25.10.2016
    Místo konáníLeoben
    ZeměAT - Rakousko
    Typ akceWRD
    Jazyk dok.eng - angličtina
    Země vyd.NL - Nizozemsko
    Klíč. slovaRailway axle ; residual fatigue lifetime ; residual stresses ; inspection intervals ; numerical simulation
    Vědní obor RIVJL - Únava materiálu a lomová mechanika
    Obor OECDAudio engineering, reliability analysis
    CEPLM2015069 GA MŠMT - Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
    Institucionální podporaUFM-A - RVO:68081723
    UT WOS000418401700006
    DOI10.1016/j.prostr.2017.07.005
    AnotaceThe operation of railway axles should fulfill at least two main demands: safety and low operation costs. A significant part of operation costs is given by the length of regular inspection intervals which should reveal potential fatigue cracks in railway axle. The detection of cracks is of a probabilistic nature, therefore their detection is not ensured in all cases. For the safe operation of trains, an existence of potential initial crack should be considered on the axle surface and residual fatigue lifetime should be conservatively determined for this case. Reliable procedure of residual fatigue lifetime estimation should take into account real axle geometry, material characteristics and loading of the railway axle. This paper shows methodology for determination of residual fatigue lifetime (RFL) based on the fracture mechanics approach, taking into account real spectrum of the loading cycles, existence of press-fitted wheels and surface residual stresses given by the thermo-mechanical surface treatment of the railway axle. It is demonstrated that the effect of the residual stresses is significant and should not be neglected in the numerical estimation of residual fatigue lifetime of the axle.
    PracovištěÚstav fyziky materiálu
    KontaktYvonna Šrámková, sramkova@ipm.cz, Tel.: 532 290 485
    Rok sběru2018
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.