Počet záznamů: 1
Jak vzniká něco nového? Založení a transcendence
- 1.
SYSNO ASEP 0474963 Druh ASEP J - Článek v odborném periodiku Zařazení RIV J - Článek v odborném periodiku Poddruh J Článek ve WOS Název Jak vzniká něco nového? Založení a transcendence Překlad názvu How does Novelty Arise? Institution and Transcendence Tvůrce(i) Puc, Jan (FLU-F) ORCID, RID Zdroj.dok. Filozofia - ISSN 0046-385X
Roč. 72, č. 4 (2017), s. 259-270Poč.str. 12 s. Forma vydání Tištěná - P Jazyk dok. cze - čeština Země vyd. SK - Slovensko Klíč. slova institution ; transcendence ; creativity ; temporality ; emergence ; novelty ; Husserl ; Patočka ; Merleau-Ponty ; Bergson ; phenomenology ; expressivity Vědní obor RIV AA - Filosofie a náboženství Obor OECD Philosophy, History and Philosophy of science and technology CEP GAP401/11/1747 GA ČR - Grantová agentura ČR Institucionální podpora FLU-F - RVO:67985955 UT WOS 000400727400002 EID SCOPUS 85020063133 Anotace Studie ukazuje rozdílné přístupy k tvořivosti, tj. vzniku nového významu, u Merleau-Pontyho a Patočky. Srovnání je vedeno především na základě Merleau-Pontyho přednášek L’institution dans l’histoire personnelle et publique (1954/55) a Patočkova projektu Negativní platonismus (1953). Navzdory některým podobnostem se klíčové pojmy “založení” a “transcendence” rozhodujícím způsobem liší v otázce časového rozměru tvorby. Zatímco Merleau-Ponty přirovnává časovost založení k předbudoucímu času, čímž zdůrazňuje proplétání přítomných a budoucích událostí, Patočka vykládá novost jako něco naprosto odlišného od přítomného stavu světa. Z jeho pohledu se otázka, jak může vzniknout něco nového, rovná otázce, jak lze dosáhnout odstupu od dosavadní tradice. Oproti tomu Merleau-Ponty vychází z toho, že jakákoli živá tradice směřuje ke své vlastní proměně a překračuje sebe sama, neboť se řídí principem odchylky (écart). V závěru ukazujeme, že tyto dva přístupy se jednak vzájemně doplňují, jednak si vzájemně vykazují hranice. Překlad anotace The paper shows different approaches to creativity, i.e. emergence of new meanings, in Merleau-Ponty and Patočka. The comparison is based mainly on Merleau-Ponty’s lectures L’institution dans l’histoire personnelle et publique (1954/55) and Patočka’s project Negative Platonism (1953). Despite some similarities evident in the key concepts “institution” and “transcendence”, there is a decisive difference between the two approaches concerning the temporality of creation. Whereas Merleau-Ponty likens the temporality of institution to future perfect tense, emphasizing the intertwining of present and future events, Patočka understands novelty as something totally different from present state of affairs. In his eyes, the question of how something new can arise equals the question of how attitude of distance to existing traditions can be achieved. Contrary to Patočka, Merleau-Ponty argues that any living tradition tends towards its own transformation and presents a case of self-transcendence, because it is governed by the principle of divergence (écart). Finally, we argue that some aspects of these two approaches both complement each other, and also show the limits of each other. Pracoviště Filosofický ústav Kontakt Chlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360 Rok sběru 2018 Elektronická adresa http://www.klemens.sav.sk/fiusav/doc/filozofia/2017/4/259-270.pdf
Počet záznamů: 1