Počet záznamů: 1  

Podzim postmodernismu: teoretické výzvy současnosti

  1. 1.
    SYSNO ASEP0461743
    Druh ASEPM - Kapitola v monografii
    Zařazení RIVC - Kapitola v knize
    NázevUmění na cestě z postmodernismu: angažované nebo radikální?
    Překlad názvuArt on the Road out of the Postmodernism: Engagé or Radical?
    Tvůrce(i) Kanda, Roman (UCL-M) RID, ORCID, SAI
    Zdroj.dok.Podzim postmodernismu: teoretické výzvy současnosti. - Praha : Filosofia, 2016 - ISBN 978-80-7007-449-7
    Rozsah strans. 137-157
    Poč.str.21 s.
    Poč.str.knihy312
    Forma vydáníTištěná - P
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovapostmodernism ; engagé art ; radical art ; avant-garde ; art and politics
    Vědní obor RIVAJ - Písemnictví, masmédia, audiovize
    Institucionální podporaUCL-M - RVO:68378068
    AnotaceAutor ve své studii vrací k diskusím o angažovaném umění, které donedávna probíhaly na stránkách českých kulturních periodik. Klade si za cíl komplexnější teoreticko-historické uchopení problematiky. Autor ve třech krocích prozkoumává vztah mezi uměleckým a společenským, mezi autonomií a angažovaností a obě uvedené polarity napadá jako historicky podmíněné konstrukty. Jestliže umění nelze promýšlet bez reflexe společenského kontextu, pak ani u pojmu umělecké angažovanosti nelze nevidět určité rozpory. Kanda definuje angažovanost jako antitezi autonomního umění, z čehož vyplývá její omezení. Angažované umění upřednostňuje sdělení (závazek srozumění) před formou (či „antiformou“). Autor následně představuje nástin koncepce radikálního umění, které sice nestojí proti umění angažovanému, ale zdůrazňuje ambivalenci formy. Radikální umění spojuje s uměním angažovaným odmítání postmoderního polyperspektivismu. Svou objektivací protestuje proti realitě (T. W. Adorno).
    Překlad anotaceAuthor in his essay looks toward the discussions on art engaged to political causes that recently took place on the pages of Czech cultural periodicals. It sets as its goal a more comprehensive, theory- and history-based approach to the problem area. In three steps, the author explores the relationship between the artistic and the societal, between autonomy and political engagement—and attacks both of these polarities as historically contingent constructs. If art cannot be pondered without reflecting on the societal context, then one cannot help but see certain contradictions within the concept of political engagement in art as well. Kanda defines such engagement as the antithesis of autonomous art—in which lies its limitation. Engaged art places communication (the obligation of understanding) above form (or “anti-form”). The author then presents an outline for a conception of radical art that, while it does not stand against engaged art, emphasizes ambivalence of form. Radical art shares with engaged art its rejection of postmodern polyperspectivism. In its objectification, it protests against reality (T. W. Adorno).
    PracovištěÚstav pro českou literaturu
    KontaktPavla Hartmanová, hartmanova@ucl.cas.cz ; Veronika Zemanová, zemanova@ucl.cas.cz, asep@ucl.cas.cz, Tel.: 222 828 135
    Rok sběru2017
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.