[Překlad - Schelerova kritika fenomenologického pojetí předmětného apriori u E. Husserla]
1.
SYSNO ASEP
0383929
Druh ASEP
T - Překlad
Zařazení RIV
Záznam nebyl označen do RIV
Zařazení RIV
Není vybrán druh dokumentu
Název
[Překlad - Schelerova kritika fenomenologického pojetí předmětného apriori u E. Husserla]
Překlad názvu
Translation
Tvůrce(i)
Bakešová, Alena (FLU-F)
Zdroj.dok.
Filosofický časopis. - : Filosofický ústav AV ČR, v. v. i.
- ISSN 0015-1831
Roč. 60, č. 2 (2012), s. 205-218
Poč.str.
14 s.
Jazyk dok.
cze - čeština
Země vyd.
CZ - Česká republika
Klíč. slova
Scheler ; Husserl ; Kant
Vědní obor RIV
AA - Filosofie a náboženství
Institucionální podpora
FLU-F - RVO:67985955
Anotace
Analýza a srovnání Schelerovy a Husserlovy kritiky Kanta a jeho pojmu apriori. Autor poukazuje na to, že se Schelerova kritika Husserla prohlubuje spolu s tím, jak stále hlouběji proniká do vztahu mezi Bolzanem a Husserlem, Husserl podléhá "neoplatonismu", resp. logickému platonismu. Problematický je zejména vztah mezi kategoriálním názorem a smyslovým názorem. Konečným Schelerovým cílem je zajistit primární postavení pro kategoriální názor a jeho obsahy (materiální apriori), právě tak jako pro mravní náhled a jeho koreláty (materiální hodnoty) a v neposlední řadě pro fenomenologicky materiální hodnotovou etiku.
Překlad anotace
The analysis and comparison of Scheler's and Husserl's critique of Kant and his concept of a priori . Scheler's critique of Husserl is rendered more profound as he increasingly penetrates the depth of the relation between Bolzano and Husserl. According to Scheler Husserl does not subscribe to soulless Platonism, allow he always conducts himself in a Platonist way. He subscribes instead to neo-Platonism, or rather to logical Platonism. Because the phenomenological reduction in Husserl is not, according to Scheler, conducted in a “pure” way, Husserl’s phenomenological experience (categorical intuition) is problematic. More exactly the relation between categorical and sensory intuition is problematic. Scheler’s ultimate goal is to ensure a primary status for categorical intuition and its contents (material a priori), as well as for the moral view and its correlates (material values), and last, but not least, for the phenomenologically material value ethics.