Počet záznamů: 1
Filmový efekt v prozaických vyprávěních Karla Hynka Máchy
- 1.
SYSNO ASEP 0357373 Druh ASEP C - Konferenční příspěvek (mezinárodní konf.) Zařazení RIV D - Článek ve sborníku Název Filmový efekt v prozaických vyprávěních Karla Hynka Máchy Překlad názvu Film effects in Karel Hynek Mácha's prose narratives Tvůrce(i) Koten, Jiří (UCL-M) RID Zdroj.dok. Máchovské rezonance. IV. kongres světové literárněvědné bohemistiky: Jiná česká literatura (?). - Praha : Ústav pro českou literaturu, 2010 / Piorecký Karel - ISBN 978-80-85778-74-8 Rozsah stran s. 185-193 Poč.str. 9 s. Akce IV. kongres světové literárněvědné bohemistiky: Jiná česká literatura (?) Datum konání 28.06.2010-03.07.2010 Místo konání Praha Země CZ - Česká republika Typ akce WRD Jazyk dok. cze - čeština Země vyd. CZ - Česká republika Klíč. slova Mácha, Karel Hynek ; narrative fiction ; cinematic effect ; dramatization ; external Vědní obor RIV AJ - Písemnictví, masmédia, audiovize CEZ AV0Z90560517 - UCL-M (2005-2011) Anotace Studie se zabývá obecnou charakteristikou Máchových prozaických vyprávění. Vychází z obecně známé analýzy Jana Mukařovského, který ve studii Genetika smyslu v Máchově poezii (1938) tvrdí, že Máchova díla vyvolávají dojem "filmového efektu". Mukařovský tento termín používá v souvislosti s líčením statických scén, v nichž vypravěč zastavuje vyprávěný čas, a také v souvislosti se syžetovou výstavbou, kterou přirovnává k montáži a charakterizuje ji jako řazení působivých obrazů. Autor této studie považuje pojem "filmovosti" v kontextu Máchových próz za výstižný, protože odpovídá i dalším charakteristikám Máchovy prózy: dramatické povaze vyprávění a faktu, že události tvořící dějovou linii zároveň slouží jako indicie vyvolávající působivou atmosféru. Přestože Mácha užívá polohy autorského vypravěče, fokalizace je převážně externí a motivace fikční mysli nejsou průhledné. Vyprávěcí situace se blíží technice známé jako oko kamery. Překlad anotace This essay inquires into the general characteristics of Karel Hynek Mácha's narrative fiction. It starts from the well-known analysis written by Jan Mukařovský. In the paper "Genetika smyslu v Máchově poezii" (Genetics of meaning in Mácha's poetry, 1938) Mukařovský claims that Mácha's works produce something of a cinematic effect. According to Mukařovský this is due to the interruption of narrated time (the dynamic plot is brought to a stop - up to a static scene), as well as by virtue of a technique reminiscent of a montage of impressive images. We consider this term pregnant, because it describes other characteristics of Mácha's fiction: the dramatical nature of narration and the fact that actions linking the storyline simultaneously serve as indices which evoke the impressive atmosphere. Even though Mácha uses authorial narration, focalization is mostly external and fictional minds aren't transparent. The narration comes close to the technique which is known as camera-eye narration. Pracoviště Ústav pro českou literaturu Kontakt Pavla Hartmanová, hartmanova@ucl.cas.cz ; Veronika Zemanová, zemanova@ucl.cas.cz, asep@ucl.cas.cz, Tel.: 222 828 135 Rok sběru 2012
Počet záznamů: 1