Počet záznamů: 1
Slovo a obraz, racionalita a emocionalita
- 1.
SYSNO ASEP 0356337 Druh ASEP C - Konferenční příspěvek (mezinárodní konf.) Zařazení RIV D - Článek ve sborníku Název Slovo a obraz, racionalita a emocionalita Překlad názvu Word and image, rationality and emotionality Tvůrce(i) Kaderka, Petr (UJC-A) RID, ORCID Zdroj.dok. Užívání a prožívání jazyka. - Praha : Karolinum, 2010 / Čmejrková S. ; Hoffmannová J. ; Havlová E. - ISBN 978-80-246-1756-5 Rozsah stran s. 83-89 Poč.str. 7 s. Akce Užívání a prožívání jazyka Datum konání 15.04.2009-17.04.2009 Místo konání Praha Země CZ - Česká republika Typ akce WRD Jazyk dok. cze - čeština Země vyd. CZ - Česká republika Klíč. slova multimodal semiosis ; rationality ; emotionality Vědní obor RIV AI - Jazykověda CEZ AV0Z90610518 - UJC-A (2005-2011) Anotace Cílem příspěvku je prozkoumat vzájemné vztahy mezi verbální sémiózou, vizuální sémiózou, racionalitou a emocionalitou. Autor ilustruje na příkladech tyto teze: (1) verbální i vizuální sémióza mají sémiotický potenciál k tomu, aby mohly působit jak na city, tak na rozum recipientů, (2) rozum a city bývají v komunikace spjaty, (3) produkce a recepce racionálních významů je založena na endogenní logice komunikační praxe, (4) produkce a recepce emocionálních významů se zakládá na normativnosti interakčního, sociálního a morálního řádu, v němž komunikace probíhá. Překlad anotace This paper tries to elucidate the interrelationships among verbal semiosis, visual semiosis, rationality and emotionality. It argues that (1) both visual and verbal semiosis have the semiotic potential to emotionalize and “rationalize” the recipient, (2) reason and emotion as cultural constructs and parts of the life-world are intertwined in communication, (3) the production and reception of rational meanings are based on an endogenous logic of communicative praxis, (4) the production and reception of emotional meanings are based on the normativeness of the interactional, social and moral order in which the communication is embedded. These four theses are illustrated by the semiotic analysis of three non-commercial advertisements and an extract from a focus group discussion. Pracoviště Ústav pro jazyk český Kontakt Yvona Tesařová, tesarova@ujc.cas.cz, Tel.: 225 391 406 ; Marie Chybová, m.chybova@ujc.cas.cz, Tel.: 532 290 515 ; Helena Svobodová, knihovna.dial.brno@ujc.cas.cz, Tel.: 532 290 266 Rok sběru 2011
Počet záznamů: 1