Počet záznamů: 1  

Slovo a obraz, racionalita a emocionalita

  1. 1.
    SYSNO ASEP0356337
    Druh ASEPC - Konferenční příspěvek (mezinárodní konf.)
    Zařazení RIVD - Článek ve sborníku
    NázevSlovo a obraz, racionalita a emocionalita
    Překlad názvuWord and image, rationality and emotionality
    Tvůrce(i) Kaderka, Petr (UJC-A)
    Zdroj.dok.Užívání a prožívání jazyka. - Praha : Karolinum, 2010 / Čmejrková S. ; Hoffmannová J. ; Havlová E. - ISBN 978-80-246-1756-5
    Rozsah strans. 83-89
    Poč.str.7 s.
    AkceUžívání a prožívání jazyka
    Datum konání15.04.2009-17.04.2009
    Místo konáníPraha
    ZeměCZ - Česká republika
    Typ akceWRD
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovamultimodal semiosis ; rationality ; emotionality
    Vědní obor RIVAI - Jazykověda
    CEZAV0Z90610518 - UJC-A (2005-2011)
    AnotaceCílem příspěvku je prozkoumat vzájemné vztahy mezi verbální sémiózou, vizuální sémiózou, racionalitou a emocionalitou. Autor ilustruje na příkladech tyto teze: (1) verbální i vizuální sémióza mají sémiotický potenciál k tomu, aby mohly působit jak na city, tak na rozum recipientů, (2) rozum a city bývají v komunikace spjaty, (3) produkce a recepce racionálních významů je založena na endogenní logice komunikační praxe, (4) produkce a recepce emocionálních významů se zakládá na normativnosti interakčního, sociálního a morálního řádu, v němž komunikace probíhá.
    Překlad anotaceThis paper tries to elucidate the interrelationships among verbal semiosis, visual semiosis, rationality and emotionality. It argues that (1) both visual and verbal semiosis have the semiotic potential to emotionalize and “rationalize” the recipient, (2) reason and emotion as cultural constructs and parts of the life-world are intertwined in communication, (3) the production and reception of rational meanings are based on an endogenous logic of communicative praxis, (4) the production and reception of emotional meanings are based on the normativeness of the interactional, social and moral order in which the communication is embedded. These four theses are illustrated by the semiotic analysis of three non-commercial advertisements and an extract from a focus group discussion.
    PracovištěÚstav pro jazyk český
    KontaktYvona Tesařová, tesarova@ujc.cas.cz, Tel.: 225 391 446 ; Marie Chybová, knihetym@iach.cz, Tel.: 532 290 515 ; Helena Svobodová, knihovna.dial.brno@ujc.cas.cz, Tel.: 532 290 266
    Rok sběru2011