Počet záznamů: 1
Význam školního úspěchu a neúspěchu na konci základní školy
- 1.
SYSNO ASEP 0353392 Druh ASEP C - Konferenční příspěvek (mezinárodní konf.) Zařazení RIV D - Článek ve sborníku Název Význam školního úspěchu a neúspěchu na konci základní školy Překlad názvu The Meaning of School Success and Failure at Primary School Tvůrce(i) Vojtíšková, Kateřina (SOU-Z) RID, ORCID Zdroj.dok. Sociální pedagogika ve střední Evropě 2010. Inovace a nové trendy. - Brno : MS, 2010 - ISBN 978-80-87182-15-4 Rozsah stran s. 564-569 Poč.str. 6 s. Akce Sociální pedagogika ve střední Evropě. Inovace a nové trendy Datum konání 28.04.2010-29.04.2010 Místo konání Brno Země CZ - Česká republika Typ akce CST Jazyk dok. cze - čeština Země vyd. CZ - Česká republika Klíč. slova Ethnography ; social inequalities ; school success/failure Vědní obor RIV AM - Pedagogika a školství CEP 2D06014 GA MŠMT - Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy CEZ AV0Z70280505 - SOU-Z (2005-2011) Anotace Příspěvek se zabývá konstruováním sociálních kategorií "školního ne/úspěchu" na základní škole. V datech získaných etnografickým výzkumem ve dvou třídách osmého a devátého ročníku pražských ZŠ byly analyzovány každodenní praktiky hodnocení žáků považovaných za "ne/úspěšné" ze strany spolužáků a pedagogů. Školní úspěch je chápán jako kombinace studijních předpokladů (inteligence) a snahy (výkonu) žáka/žákyně, ale souvisí úzce také se správným chováním ve škole, jeho/jejím postojem k autoritám, škole, vzdělání. Tedy se zastávanými hodnotami a respektováním norem – školního řádu a dalších (psaných i nepsaných) interakčních pravidel. Školní ne/úspěch má vždy morální důsledky. Neúspěch je nedostatkem – snahy, zájmu, vůle, schopností – a znamená stigmatizaci. Překlad anotace The text deals with social construction of two social categories - "school success/failure" - at primary school. Data were obtained by an ethnographic study conducted at two Prague schools in eight and ninth year classes. Everyday evaluation practices of school mates and teachers toward pupils considered as un/successful were analysed. It is shown that crucial aspects of "success/failure" are not only academic abilities (intelligence) and an individual effort (merit), but also proper behaviour of child – internalization of certain values, his/her attitude towards authorities and education, being respectful. School success/failure has always moral consequences. A failure means an absence – of aspiration, intelligence, abilities, will, manners – and means stigmatisation. Pracoviště Sociologický ústav Kontakt Eva Nechvátalová, eva.nechvatalova@soc.cas.cz, Tel.: 222 220 924 / linka 351 Rok sběru 2011
Počet záznamů: 1