Počet záznamů: 1  

Význam školního úspěchu a neúspěchu na konci základní školy

  1. 1.
    SYSNO ASEP0353392
    Druh ASEPC - Konferenční příspěvek (mezinárodní konf.)
    Zařazení RIVD - Článek ve sborníku
    NázevVýznam školního úspěchu a neúspěchu na konci základní školy
    Překlad názvuThe Meaning of School Success and Failure at Primary School
    Tvůrce(i) Vojtíšková, Kateřina (SOU-Z) RID, ORCID
    Zdroj.dok.Sociální pedagogika ve střední Evropě 2010. Inovace a nové trendy. - Brno : MS, 2010 - ISBN 978-80-87182-15-4
    Rozsah strans. 564-569
    Poč.str.6 s.
    AkceSociální pedagogika ve střední Evropě. Inovace a nové trendy
    Datum konání28.04.2010-29.04.2010
    Místo konáníBrno
    ZeměCZ - Česká republika
    Typ akceCST
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovaEthnography ; social inequalities ; school success/failure
    Vědní obor RIVAM - Pedagogika a školství
    CEP2D06014 GA MŠMT - Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
    CEZAV0Z70280505 - SOU-Z (2005-2011)
    AnotacePříspěvek se zabývá konstruováním sociálních kategorií "školního ne/úspěchu" na základní škole. V datech získaných etnografickým výzkumem ve dvou třídách osmého a devátého ročníku pražských ZŠ byly analyzovány každodenní praktiky hodnocení žáků považovaných za "ne/úspěšné" ze strany spolužáků a pedagogů. Školní úspěch je chápán jako kombinace studijních předpokladů (inteligence) a snahy (výkonu) žáka/žákyně, ale souvisí úzce také se správným chováním ve škole, jeho/jejím postojem k autoritám, škole, vzdělání. Tedy se zastávanými hodnotami a respektováním norem – školního řádu a dalších (psaných i nepsaných) interakčních pravidel. Školní ne/úspěch má vždy morální důsledky. Neúspěch je nedostatkem – snahy, zájmu, vůle, schopností – a znamená stigmatizaci.
    Překlad anotaceThe text deals with social construction of two social categories - "school success/failure" - at primary school. Data were obtained by an ethnographic study conducted at two Prague schools in eight and ninth year classes. Everyday evaluation practices of school mates and teachers toward pupils considered as un/successful were analysed. It is shown that crucial aspects of "success/failure" are not only academic abilities (intelligence) and an individual effort (merit), but also proper behaviour of child – internalization of certain values, his/her attitude towards authorities and education, being respectful. School success/failure has always moral consequences. A failure means an absence – of aspiration, intelligence, abilities, will, manners – and means stigmatisation.
    PracovištěSociologický ústav
    KontaktEva Nechvátalová, eva.nechvatalova@soc.cas.cz, Tel.: 222 220 924 / linka 351
    Rok sběru2011
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.