Školní šikana z pohledu morální kognice: přehled vybraných poznatků
1.
SYSNO ASEP
0350602
Druh ASEP
J - Článek v odborném periodiku
Zařazení RIV
J - Článek v odborném periodiku
Poddruh J
Článek ve WOS
Název
Školní šikana z pohledu morální kognice: přehled vybraných poznatků
Překlad názvu
School bullying from the viewpoint of moral cognition: Overview of selected findings
Tvůrce(i)
Fráňová, Lenka (PSU-E)
Zdroj.dok.
Československá psychologie. - : Psychologický ústav AV ČR, v. v. i.
- ISSN 0009-062X
Roč. 54, č. 2 (2010), s. 175-185
Poč.str.
11 s.
Jazyk dok.
cze - čeština
Země vyd.
CZ - Česká republika
Klíč. slova
bullying ; cognition ; morality
Vědní obor RIV
AN - Psychologie
CEP
IAA700250801 GA AV ČR - Akademie věd
CEZ
AV0Z70250504 - PSU-E (2005-2011)
UT WOS
000282805800006
Anotace
Tato přehledová studie se zaměřuje na morální kognici v kontextu šikany na základní škole. Vychází převážně ze současné odborné literatury. Shrnuje vybrané teoretické a empirické poznatky a načrtává možné směry dalšího zkoumání. Článek se zabývá jednak atribucí příčin šikany, jednak morálními aspekty motivace jednotlivých účastníků šikany. V rámci druhého tématu postupně sledujeme tři provázané oblasti: normativní oblast (normy, hodnoty a přesvědčení), oblast empatie a nakonec Bandurův koncept morální vyvázanosti.
Překlad anotace
This overview study focuses on moral cognition in the context of bullying at elementary schools. It derives mainly from the contemporary research literature. It summarizes selected theoretical and empirical findings and draws out possible directions of future research. The article deals partly with attribution of causes of bullying, partly with moral aspects of motivation of various participant roles in bullying. Within the latter issue, we address three interlinked areas: the normative area (norms, values, and beliefs), the area of empathy, and finally the Bandura’s concept of moral disengagement.