Počet záznamů: 1
Smrt Boha – smrt smrti. Hegelova spekulativní christologie
- 1.
SYSNO ASEP 0348521 Druh ASEP J - Článek v odborném periodiku Zařazení RIV J - Článek v odborném periodiku Poddruh J Ostatní články Název Smrt Boha – smrt smrti. Hegelova spekulativní christologie Překlad názvu Death of God – Death of Death. Hegel's Speculative Christology Tvůrce(i) Landa, Ivan (FLU-F) RID, ORCID, SAI Zdroj.dok. Teologická reflexe. - : Univerzita Karlova v Praze - ISSN 1211-1872
Roč. 16, č. 1 (2010), s. 76-92Poč.str. 17 s. Jazyk dok. cze - čeština Země vyd. CZ - Česká republika Klíč. slova Hegel ; death of God ; religious epistemology ; christology Vědní obor RIV AA - Filosofie a náboženství CEP KJB900090902 GA AV ČR - Akademie věd CEZ AV0Z90090514 - FLU-F (2005-2011) Anotace Tato studie diskutuje Hegelovu tezi o smrti Boha v kontextu náboženské epistemologie. Ukazuje se, že ji lze interpretovat dvojím způsobem: buď jako metaforickou a nebo jako christologickou výpověď. Hegel ji užívá metaforicky, aby jejím prostřednictvím poukázal na důsledky racionální teologie, jež popírá možnost poznání Boha. Následně ji užívá doslovně, když tvrdí, že smrt Boha a právě tak "smrt smrti" jsou nutnými podmínkami poznání Boha. Hegel rozvrhuje spekulativní christologii, která má objasnit obě zmíněné podmínky. Jeho vlastní pozicí je epistemologický realismus: Bůh podle něj není redukovatelný na obsah náboženského vědomí, přestože mu je epistemicky přístupný, a to pod podmínkou, že se mu dává poznat v osobě Ježíše Krista. Překlad anotace The study proposes an interpretation of Hegel's thesis about the death of God in the context of religious epistemology. Hegel's thesis has two interconnected meanings: metaphorical and christological. Hegel uses it metaphorically to describe the consequence whereto leads the position of rationalist theology, that denies the possibility of the knowledge of God. Then he uses it also literally, when he argues, that the death of God, as well as the "death of death", are necessary conditions for the knowledge of God. Hegel develops his speculative christology to detect both of these conditions. His own position within religious epistemology is to be described as an epistemological realism: accordingly, God is not reducible to the content of religious consciousness, nevertheless he is knowable, namely under condition that he lets himself to know to the finite consciousness in the person of Jesus Christ. Pracoviště Filosofický ústav Kontakt Chlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360 Rok sběru 2011
Počet záznamů: 1