Počet záznamů: 1  

Herta Nagl-Docekal, "Vymykající se modernizace". Osvícenství a náboženství u Habermase a Hegela -Překlad

  1. 1.
    SYSNO ASEP0322906
    Druh ASEPJ - Článek v odborném periodiku
    Zařazení RIVJ - Článek v odborném periodiku
    Poddruh JOstatní články
    NázevHerta Nagl-Docekal, "Vymykající se modernizace". Osvícenství a náboženství u Habermase a Hegela -Překlad
    Překlad názvuHerta Nagl-Docekal, "Being beyond modernisation." Enlightenment and Religion at Habermas and Hegel - Translation
    Tvůrce(i) Bakešová, Alena (FLU-F)
    Zdroj.dok.Filosofický časopis. - : Filosofický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0015-1831
    Roč. 57, č. 1 (2009), s. 69-86
    Poč.str.18 s.
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovaHegel ; modernisation ; religion ; social solidarity
    Vědní obor RIVAA - Filosofie a náboženství
    CEZAV0Z90090514 - FLU-F (2005-2011)
    AnotaceStať řeší problém narůstající izolovanosti jednotlivců, vytrácení se solidarity, politicky nezvládané dynamiky světového hospodářství a světové společnosti. Autorka si klade otázku, zda a jakým způsobem může k novému posílení normativního vědomí přispět filosofie. Zaměřuje na Habermasův, respektive Hegelův program opětovného kritického čtení nábožensko-filosofických úvah, překladu obsahů víry „z náboženského jazyka do jazyka obecně přístupného“. Vychází přitom zejména z Hegelových Vorlesungen über die Philosophie der Religion (I, II) a Vorlesungen über die Philosophie der Weltgeschichte. Dochází k závěru, že Hegelův výklad křesťanství poskytuje nástroje pro analýzu geneze současné normativní krize i pro možná východiska – včetně problematiky lidské důstojnosti, mezinárodní spravedlnosti a spravedlivého přístupu k pohlavím.
    Překlad anotaceThe modern age is characterised by a loss of social solidarity and the growing isolation of the individual, who strives only for personal gain. The result of this is the politically-unmanaged dynamic of the world economy and world society. The author raises the question of how philosophy can contribute to a new strengthening of normative consciousness. To this end she concentrates on Habermas', or rather Hegel's, programme of a re-iterated critical reading of religio-philosophical reflections, and of the translation of the contents of faith "from the religious idiom into one that is generally accessible". She extensively elaborates, as she herself puts it, on the brief explicit appeals made to Hegel by Habermas, working especially with Hegel's works Vorlesungen über die Philosophie der Religion (I, II) and Vorlesungen über die Philosophie der Weltgeschichte.
    PracovištěFilosofický ústav
    KontaktChlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360
    Rok sběru2009
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.