Počet záznamů: 1  

Rozhlasová hra a/nebo rozhlasová inscenace? Poznámky k teorii takzvané slovesné tvorby

  1. 1.
    SYSNO ASEP0548250
    Druh ASEPJ - Článek v odborném periodiku
    Zařazení RIVJ - Článek v odborném periodiku
    Poddruh JČlánek ve WOS
    NázevRozhlasová hra a/nebo rozhlasová inscenace? Poznámky k teorii takzvané slovesné tvorby
    Překlad názvuRadio play and/or radio production? Notes on a theory of “literary” radio output
    Tvůrce(i) Jungmannová, Lenka (UCL-M) RID, SAI, ORCID
    Zdroj.dok.Česká literatura. - : Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i. - ISSN 0009-0468
    Roč. 69, č. 4 (2021), s. 453-476
    Poč.str.24 s.
    Forma vydáníTištěná - P
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovaradio play ; radio production ; performativity ; radio acting
    Vědní obor RIVAJ - Písemnictví, masmédia, audiovize
    Obor OECDSpecific literatures
    Výzkumná infrastrukturaCLB II - 90136 - Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i.
    Způsob publikováníOpen access
    Institucionální podporaUCL-M - RVO:68378068
    UT WOS000730690100002
    EID SCOPUS85131005013
    DOI https://doi.org/10.51305/cl.2021.04.02
    AnotaceCílem této studie je teoreticky definovat a rozlišit rozhlasovou hru a rozhlasovou tvorbu. V první části příspěvku jsou proto charakterizovány jednotlivé složky rozhlasové inscenace (řeč, hudba, zvuk a ticho), její performativnost a její základní stavební kámen - akustická situace vznikající při interakci mezi herectvím a zvukovou produkcí. V další části je rozhlasová tvorba posouzena jako zvuková kompozice (teoretickými pasážemi o montáži a časoprostorových jevech) a nakonec jsou zmíněny i historické kořeny tohoto rozhlasového díla. Druhá polovina studie se zaměřuje na rozhlasovou hru, kterou se snaží analyzovat především na základě jejího vztahu k divadelní hře. Studie pak pokračuje zkoumáním jak strukturních prvků, tak typů rozhlasových her a sekundárních procesů spojených s tvorbou tohoto literárního díla: adaptace a dramatizace.
    Překlad anotaceThe objective of this study is to theoretically define and distinguish between a radio play and radio production. Hence the first part of the paper characterizes the individual components of a radio production (speech, music, sound and silence), its performativity and its basic building block - the acoustic situation arising out of the interaction between the acting and the sound production. In the next section the radio production is considered as a sound composition (by theoretical passages on montage and time and space phenomena) and finally the historical roots of this radio work are also referred to. The second half of the study focuses on the radio play, which it endeavours to analyse primarily on the basis of its relationship to the theatre play. The study then goes on to examine both the structural elements and the types of radio plays and the secondary processes involved in the creation of this literary work: adaptation and dramatization.
    PracovištěÚstav pro českou literaturu
    KontaktPavla Hartmanová, hartmanova@ucl.cas.cz ; Veronika Zemanová, zemanova@ucl.cas.cz, asep@ucl.cas.cz, Tel.: 222 828 135
    Rok sběru2022
    Elektronická adresahttps://kramerius.lib.cas.cz/view/uuid:0af94141-0619-4e69-8df2-71ed8978b20f?article=uuid:674f3c7e-a3d8-45c7-a1c5-cbe63b357403
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.