Počet záznamů: 1
Drama pro mikrofon. Česká rozhlasová hra za protektorátu
- 1.0604355 - ÚČL 2025 RIV CZ cze B - Monografie kniha jako celek
Jungmannová, Lenka
Drama pro mikrofon. Česká rozhlasová hra za protektorátu.
[A Play for Microphone. The Czech Radio Play during the Procectorate.]
Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR: Praha: Akropolis, 2024. 228 s. ISBN 978-80-7658-104-3; ISBN 978-80-7470-533-5
Grant CEP: GA ČR(CZ) GA20-21302S
Výzkumná infrastruktura: CLB III - 90243
Institucionální podpora: RVO:68378068
Klíčová slova: radio play * Czech drama * the Protectorate * radio theory
Obor OECD: Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Za okupace v českém rozhlase vznikla dodnes patrně největší „laboratoř“ dramatické tvorby, v níž bylo napsáno a nastudováno asi tři sta původních českých her. Protektorátní rozhlasové dramaturgie podněcovaly autorskou tvorbu, jíž se snažily podporovat národní sebevědomí a rozvíjet rozhlasovou poetiku. Podobnou autonomizační situaci popisuje například Pierre Bourdieu. Monografie je tedy věnována autonomizačnímu procesu původní české protektorátní rozhlasové hry. První část práce tvoří teoretická studie o fenoménech rozhlasové hry a inscenace. Druhá část obsahuje analýzy dochovaných dramat, které jsou nahlíženy v širším kulturním kontextu, a poslední část knihy se soustředí na proces formování a existence rozhlasové hry v daném médiu.
During the occupation, in the Czech radio existed probably the largest „laboratory“ of dramatic creation to this day, where about three hundred original Czech plays were written and staged. The Protectorate radio dramaturgy encouraged the creation of original plays in an attempt to promote national self-esteem and develop radio poetics. Pierre Bourdieu, for example, describes a similar situation of autonomization. This monograph is devoted to the autonomization process of the original Czech Protectorate radio play. The first part of the work consists of a theoretical study of the phenomena of radio play and radio staging. The second part contains analyses of the surviving plays, which are seen in a broader cultural context, and the last part focuses on the process of the formation and existence of the radio play in the medium.
Trvalý link: https://hdl.handle.net/11104/0361760
Počet záznamů: 1