Počet záznamů: 1  

Jednička z nejistoty? Sociologie fyziky před tabulí

  1. 1.
    SYSNO ASEP0580050
    Druh ASEPJ - Článek v odborném periodiku
    Zařazení RIVZáznam nebyl označen do RIV
    Poddruh JOstatní články
    NázevJednička z nejistoty? Sociologie fyziky před tabulí
    Překlad názvuAn “A” for uncertainty? The sociology of physics at the blackboard
    Tvůrce(i) Konopásek, Z. (CZ)
    Maršálek, Jan (FLU-F) RID, ORCID, SAI
    Zámečník, L.H. (CZ)
    Celkový počet autorů3
    Zdroj.dok.Československý časopis pro fyziku. - : Fyzikální ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0009-0700
    Roč. 73, č. 6 (2023), s. 432-437
    Poč.str.6 s.
    Forma vydáníTištěná - P
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovasociology of scientific knowledge ; genius ; rationality
    Vědní obor RIVAO - Sociologie, demografie
    Obor OECDSociology
    Způsob publikováníOmezený přístup
    Institucionální podporaFLU-F - RVO:67985955
    AnotaceV posledním textu série věnované sociologii vědeckého poznání (a poznání fyzikálního zvláště) se přimlouváme za to, aby důraz Science Studies na porozumění vědecké praxi pronikal do školního vědeckého vzdělávání. Vysvětlujeme, že jakési popisování vědecké praxe v sobě zahrnuje i klasická výuka zaměřená na předávání fyzikálních poznatků. Problém je, že se tak děje většinou bezděčně a že tyto popisy nejsou zrovna realistické - neodpovídají tomu, co o kolektivní vědecké praxi díky sociologii vědy víme. Upozorňujeme dále, že ne každá podoba sociologie vědy nám může v tomto ohledu pomoci. To ukazujeme na příkladu debat o Science Education v USA. V několika příkladech naznačujeme možnosti, jak ve výuce pro sociologickou reflexi vědecké praxe otevřít prostor.
    Překlad anotaceIn this final text in our series on the sociology of scientific knowledge (and physical knowledge in particular), we suggest that the emphasis in science studies on understanding scientific practice should permeate school science education. We argue that even in classical teaching, despite its focus on physical knowledge, some kind of description of scientific practice is implicit. The problem is that this is mostly unconscious, and that these descriptions are not entirely realistic - at least not in line with what the sociology of science tells us about collective scientific practice. However, not all forms of sociology of science are helpful in this regard. We use debates about science education in the US to illustrate this point. In the final section of the paper, we give some examples of how space can be made in the curriculum for sociological reflection on scientific practice.
    PracovištěFilosofický ústav
    KontaktChlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360
    Rok sběru2024
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.