Počet záznamů: 1
Jednička z nejistoty? Sociologie fyziky před tabulí
- 1.
SYSNO ASEP 0580050 Druh ASEP J - Článek v odborném periodiku Zařazení RIV Záznam nebyl označen do RIV Poddruh J Ostatní články Název Jednička z nejistoty? Sociologie fyziky před tabulí Překlad názvu An “A” for uncertainty? The sociology of physics at the blackboard Tvůrce(i) Konopásek, Z. (CZ)
Maršálek, Jan (FLU-F) RID, ORCID, SAI
Zámečník, L.H. (CZ)Celkový počet autorů 3 Zdroj.dok. Československý časopis pro fyziku. - : Fyzikální ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0009-0700
Roč. 73, č. 6 (2023), s. 432-437Poč.str. 6 s. Forma vydání Tištěná - P Jazyk dok. cze - čeština Země vyd. CZ - Česká republika Klíč. slova sociology of scientific knowledge ; genius ; rationality Vědní obor RIV AO - Sociologie, demografie Obor OECD Sociology Způsob publikování Omezený přístup Institucionální podpora FLU-F - RVO:67985955 Anotace V posledním textu série věnované sociologii vědeckého poznání (a poznání fyzikálního zvláště) se přimlouváme za to, aby důraz Science Studies na porozumění vědecké praxi pronikal do školního vědeckého vzdělávání. Vysvětlujeme, že jakési popisování vědecké praxe v sobě zahrnuje i klasická výuka zaměřená na předávání fyzikálních poznatků. Problém je, že se tak děje většinou bezděčně a že tyto popisy nejsou zrovna realistické - neodpovídají tomu, co o kolektivní vědecké praxi díky sociologii vědy víme. Upozorňujeme dále, že ne každá podoba sociologie vědy nám může v tomto ohledu pomoci. To ukazujeme na příkladu debat o Science Education v USA. V několika příkladech naznačujeme možnosti, jak ve výuce pro sociologickou reflexi vědecké praxe otevřít prostor. Překlad anotace In this final text in our series on the sociology of scientific knowledge (and physical knowledge in particular), we suggest that the emphasis in science studies on understanding scientific practice should permeate school science education. We argue that even in classical teaching, despite its focus on physical knowledge, some kind of description of scientific practice is implicit. The problem is that this is mostly unconscious, and that these descriptions are not entirely realistic - at least not in line with what the sociology of science tells us about collective scientific practice. However, not all forms of sociology of science are helpful in this regard. We use debates about science education in the US to illustrate this point. In the final section of the paper, we give some examples of how space can be made in the curriculum for sociological reflection on scientific practice. Pracoviště Filosofický ústav Kontakt Chlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360 Rok sběru 2024
Počet záznamů: 1