Počet záznamů: 1
Contribution to finite element modelling of airfoil aeroelastic instabilities
- 1.0090692 - ÚT 2008 RIV CZ eng J - Článek v odborném periodiku
Horáček, Jaromír - Sváček, P. - Růžička, M. - Feistauer, M.
Contribution to finite element modelling of airfoil aeroelastic instabilities.
[Příspěvek k modelování aeroelastických nestabilit leteckých profilů pomocí metody konečných prvků.]
Applied and Computational Mechanics. Roč. 1, č. 1 (2007), s. 43-52. ISSN 1802-680X.
[Computational Mechanics 2007. Hrad Nečtiny, 05.11.2007-07.11.2007]
Grant CEP: GA MPO FT-TA/026
Výzkumný záměr: CEZ:AV0Z20760514
Klíčová slova: induced vibration * aeroelasticity * nonlinear vibrations
Kód oboru RIV: BI - Akustika a kmity
Nonlinear equations of motion for a flexibly supported rigid airfoil with additional degree of freedom for controlling of the profile motion by a trailing edge flap are derived for large vibration amplitudes. Preliminary results for numerical simulation of flow-induced airfoil vibrations in a laminar incomprssible flow are presented for the NACA profile 0012 with three-degrees of freedom (vertical translation, rotation around the elastic axis and rotation of the flap). The developed numerical solution of the Navier-Stokes equations and the Arbitrary Eulerian-Lagrangian approach enable to consider the moving grid for the finite element modelling of the fluid flow around the oscillating airfoil. A sequence of numerical simulation examples is presented for Reynolds numbers up to about Re=105, when the system loses the aeroelastic stability.
V článku jsou odvozeny nelineární rovnice pro pohyb pružně uloženého profilu s velkými amplitudami a s dodatečným stupněm volnosti pro řízení pomocí klapky na konci profilu. Jsou prezentovány předběžné výsledky numerických simulací proudem indukovaných vibrací při obtékání profilu NACA OO12 se třemi stupni volnosti (translace, rotace kolem elastické osy a rotace klapky) nestlačitelnou tekutinou. Vyvinuté numerické řešení Navier-Stokesových rovnic v ALE formulaci uvažuje pohybující se síť a je založena na metodě konečných prvků. Jsou prezentovány numerické výsledky pro Reynoldsovy čísla až do řádu 10e6, když systém ztratí aeroelastickou stabilitu.
Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0151500
Počet záznamů: 1