Počet záznamů: 1
Číst jako baťovec: výchova čtenářů v baťovském Zlíně
- 1.0567983 - ÚČL 2023 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
Svobodová, Barbora
Číst jako baťovec: výchova čtenářů v baťovském Zlíně.
[To read like a Bataman: reader education in Bat’a’s Zlín.]
Knihovna - knihovnická revue. Roč. 33, č. 1 (2022), s. 71-85. ISSN 1801-3252. E-ISSN 1802-8772
Výzkumná infrastruktura: CLB II - 90136
Institucionální podpora: RVO:68378068
Klíčová slova: Baťa’s Zlín 1918–1939 * Tomáš Baťa, Jan Antonín Baťa, modernity, education for reading * Jan Antonín Baťa * modernity * education for reading
Obor OECD: Specific literatures
Způsob publikování: Open access
https://knihovnarevue.nkp.cz/archiv/2022-1/knihovny-a-informace/cist-jako-batovec
Předkládaný text se zaměřuje na různé aspekty výchovy ke čtenářství v meziválečném baťovském Zlíně. Ten ve své době představoval vzorové ztělesnění hodnot spjatých s průmyslovou modernitou, což určovalo i jeho kulturní politiku. Zlínský systém ústy svého zakladatele Tomáše Bati a poté i jeho nástupce Jana Antonína Bati vyjadřoval představu o adekvátní četbě pro závodní zaměstnance podporující v nich vlastnosti požadované po každém baťovci. Článek se tak soustřeďuje na podobu vize oné správné „baťovské četby“ vycházející mimo jiné i z osobního vkusu obou představitelů obuvnického podniku a na snahy tuto vizi propagovat a prosazovat jak mezi dospělými pracovníky, tak mezi průmyslovým dorostem a dětmi prostřednictvím školního vzdělávání.
The text focuses on various aspects of education for reading in interwar Baťa’s Zlín. In its time, it represented a model embodiment of values associated with industrial modernity, which also determined its cultural policy. Through the mouth of its founder, Tomáš Baťa, and then his successor, Jan Antonín Baťa, the Zlín system formulated the idea of adequate reading for factory employees, promoting in it the qualities required of every Bataman. The article thus concentrates on the vision of a proper Baťa reading based, among other things, on the personal tastes of the two shoemakers and on the efforts to promote and enforce this vision among adult workers as well as among industrial youth and children through school education.
Trvalý link: https://hdl.handle.net/11104/0339297
Název souboru Staženo Velikost Komentář Verze Přístup cist_jako_batovec.pdf 0 483.6 KB Vydavatelský postprint povolen
Počet záznamů: 1