Počet záznamů: 1  

K mimoběžné polemice M. Beneše a O. Dufka Kodifikujme deskriptivně

  1. 1.
    SYSNO ASEP0559163
    Druh ASEPJ - Článek v odborném periodiku
    Zařazení RIVJ - Článek v odborném periodiku
    Poddruh JOstatní články
    NázevK mimoběžné polemice M. Beneše a O. Dufka Kodifikujme deskriptivně
    Překlad názvuOn the divergent polemic Let’s codify language descriptively by M. Beneš and O. Dufek
    Tvůrce(i) Veselý, Luboš (UJC-A) SAI, ORCID
    Veselý, Vojtěch (UJC-A) SAI, ORCID
    Zdroj.dok.Korpus - gramatika - axiologie - ISSN 1804-137X
    Roč. 25, červen (2022), s. 52-71
    Poč.str.20 s.
    Forma vydáníTištěná - P
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovavowel length ; verbal nouns ; morphology ; corpus linguistics ; Czech
    Vědní obor RIVAI - Jazykověda
    Obor OECDLinguistics
    Způsob publikováníOmezený přístup
    Institucionální podporaUJC-A - RVO:68378092
    AnotaceText je reakcí na článek Martina Beneše a Ondřeje Dufka Kodifikujme deskriptivně – a pěstujme tím jazykovědu! Reakce na článek Luboše a Vojtěcha Veselých, který byl zformulován jako polemika s příspěvkem Nekodifikujme, raději popisujme a vysvětlujme normu a úzus. Pěstujme jazykovědu, nepěstěme jazyk. V první části příspěvku se autoři kriticky vyjadřují ke způsobu argumentace i k jednotlivým tvrzením M. Beneše a O. Dufka. V druhé části příspěvku je prezentována analýza dvou případů neshody mezi územ a stávající kodifikací, jde v ní o 1) pravopis substantiva výjimka (podoba vyjímka je kodifikací hodnocena jako chybná), 2) souvětí typu Byl jsem dítě, kterého když se učitel na něco zeptal, odpovídalo váhavě. Smyslem druhé části příspěvku je jednak ukázat, že k preskriptivnímu kodifikování skutečně dochází, jednak nabídnout pokus o vysvětlení uvedených jevů (v prvním případě z perspektivy slovotvorné, sémantické a fonetické, v druhém případě z perspektivy syntakticko-sémantické). Autoři se domnívají, že deskriptivní přístup (namísto přístupu preskriptivního) by lingvisté měli volit zejména u těch jazykových jevů, jejichž analýza a explanace jsou obtížné, pravopis slova výjimka a otázka syntaktického zapojení relativa který ve výše uvedeném souvětí jsou příkladem takových jevů.
    Překlad anotaceThe paper responds to the paper Let’s codify language descriptively – and by doing that, let’s practice linguistics! A response to paper by Luboš and Vojtěch Veselý by Martin Beneš and Ondřej Dufek, which was formulated as a polemic with the paper Let’s not codify language, let’s describe and explain its norms and usage instead: let’s practice linguistics instead of refining language. In the first part of the paper, the authors comment critically on the line of reasoning as well as on individual claims of M. Beneš and O. Dufek. Second part of the paper presents analyzes of two cases of a mismatch between the language use and the present codification, namely: 1) spelling of the noun výjimka (the form vyjímka is considered incorrect by the codification), 2) sentences of the type Byl jsem dítě, kterého když se učitel na něco zeptal, odpovídalo váhavě ‘I was a child who answered hesitantly when asked by a teacher’. The aim of the second part of the paper is 1) to show that codifying language norms in a prescriptive way actually happens, 2) to provide an attempt to elucidate both phenomena (from word-formation, semantic and phonetic perspectives in the former case, and from semantico-syntactic perspective in the latter case). The authors suggest that a descriptive approach (instead of a prescriptive one) should be opted for especially with such language phenomena which are difficult to analyze and explain, spelling of the noun výjimka and the question of the syntactic engagement of the pronoun který in the aforementioned sentence are two examples of such phenomena.
    PracovištěÚstav pro jazyk český
    KontaktYvona Tesařová, tesarova@ujc.cas.cz, Tel.: 225 391 406 ; Marie Chybová, m.chybova@ujc.cas.cz, Tel.: 532 290 515 ; Helena Svobodová, knihovna.dial.brno@ujc.cas.cz, Tel.: 532 290 266
    Rok sběru2023
    Elektronická adresahttps://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1046822
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.