Počet záznamů: 1
Okresní školní inspektor a počátky státního dohledu nad obecným školstvím v Čechách v letech 1869–1873
- 1.
SYSNO ASEP 0555891 Druh ASEP J - Článek v odborném periodiku Zařazení RIV J - Článek v odborném periodiku Poddruh J Článek ve SCOPUS Název Okresní školní inspektor a počátky státního dohledu nad obecným školstvím v Čechách v letech 1869–1873 Překlad názvu District School Inspector and the Beginning of State Supervision over General Education System in Bohemia 1869–1873 Tvůrce(i) Klečacký, Martin (MSUA-W) SAI, ORCID, RID Zdroj.dok. Historia scholastica. Mezinárodní časopis pro dějiny výchovy a vzdělání. - : Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského - ISSN 1804-4913
Roč. 7, č. 2 (2021), s. 55-73Poč.str. 19 s. Forma vydání Tištěná - P Jazyk dok. cze - čeština Země vyd. CZ - Česká republika Klíč. slova school inspection ; school administration ; Bohemia, 1869–1918 Vědní obor RIV AB - Dějiny Obor OECD History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings) Způsob publikování Open access Institucionální podpora MSUA-W - RVO:67985921 EID SCOPUS 85135408116 DOI 10.15240/tul/006/2021-2-003 Anotace Studie se zabývá přijetím zákona o školní dohlídce z roku 1869 v Čechách, a to jak v českém, tak v německém prostředí. Na příkladu jmenování okresních školních inspektorů a jejich činnosti zkoumá systémové nedostatky a komplikace, s nimiž se státní dohled nad obecným školstvím musel v prvních letech existence potýkat a které vyústily v novelizaci zákona o čtyři roky později. Vedle nedostatečného organizačního zázemí a finančního ohodnocení okresních inspektorů poukazuje studie i na finanční nároky, které s sebou školská reforma přinášela a které musely z velké části nést obce. Tato skutečnost výrazně přispěla i k obecně pasivními až negativnímu postoji samosprávných korporací k provedení školských zákonů, v českojazyčných oblastech mimoto násobeného opozičním chováním české politické reprezentace. Překlad anotace The paper deals with the adoption of School Supervision Act from 1869 in Bohemia, taking into account both Czech and German speaking milieus. Using the example of appointment of District School Inspectors and looking into their activities, it analyses the system deficiencies and complications that the state authorities had to cope with in the first years after adoption and that, eventually, led into an amendment of the aforementioned act four years later. Apart from the inadequate organisational background and salary conditions of district inspectors, the paper points out the financial requirements that the school reform brought about and that had to be covered mostly by local municipalities. This fact significantly contributed to a generally passive or even negative attitude held by autonomous corporations as for the new school legislature implementation, which was enhanced by oppositional stance of Czech political representation.
Pracoviště Masarykův ústav - Archiv (od r. 2006) Kontakt Jan Boháček, bohacek@mua.cas.cz, Tel.: 286 010 134 Rok sběru 2022 Elektronická adresa http://dx.doi.org/10.15240/tul/006/2021-2-003
Počet záznamů: 1