Počet záznamů: 1  

Madona velkomeziříčská mezi reformací a restaurováním

  1. 1.
    SYSNO ASEP0531808
    Druh ASEPJ - Článek v odborném periodiku
    Zařazení RIVJ - Článek v odborném periodiku
    Poddruh JČlánek ve WOS
    NázevMadona velkomeziříčská mezi reformací a restaurováním
    Překlad názvuThe Madonna from Velké Meziříčí between the reformation and restoration
    Tvůrce(i) Míchalová, Z. (CZ)
    Kruntorád, Matěj (UDU-I) ORCID
    Zdroj.dok.Umění. - : Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i. - ISSN 0049-5123
    Roč. 67, č. 5 (2019), s. 440-450
    Poč.str.11 s.
    Forma vydáníTištěná - P
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovagotic sculpture ; conservation-restoration ; restoration ; reformation ; heritage protection
    Vědní obor RIVAL - Umění, architektura, kulturní dědictví
    Obor OECDArts, Art history
    Způsob publikováníOmezený přístup
    Institucionální podporaUDU-I - RVO:68378033
    UT WOS000561146200004
    EID SCOPUS85094175503
    AnotaceStudie se zabývá tzv. druhým životem Madony z Velkého Meziříčí, gotické skulptury z druhé čtvrtiny 14. století, řazené do okruhu děl tzv. Mistra michelské madony. Pozornost je upřena na období sklonku 16. století, kdy sochu poznamenaly zásadní změny v souvislosti s reformačními ikonoklastickými událostmi, a poloviny 20. století, kdy proběhlo moderní restaurování v brněnské dílně bratří Kotrbů. Podkladem studie je nově objevená restaurátorská dokumentace z roku 1951, která odhalila, že socha byla v minulosti značně poškozena. Když se Madona z Velkého Meziříčí dostala do restaurátorské dílny, gotickou sochu připomínala jen vzdáleně, protože její trup byl skryt pod vrstvou nakašírovaného plátna a novější polychromie a tvář Madony byla zcela skryta pod mladší papírovou maskou. Část povrchových úprav bylo možné datovat do roku 1883, kdy byla uskutečněna první zaznamenaná oprava sochy, část zásahů byla ještě starší. Po sejmutí druhotných vrstev se ukázalo, že socha byla v minulosti příčně rozříznuta, měla vydloubané oči a zcela seřezané vlasy, což bylo považováno za důsledek úprav v období baroka a v 19. století. Poškození sochy však lze spojit s pramenně doloženým ničením kostelního vybavení farního chrámu sv. Mikuláše ve Velkém Meziříčí, k němuž opakovaně docházelo okolo roku 1600. K roku 1620 byl zaznamenán návrat „vyobrazení Panny Marie znesvěceného od heretiků“ do farního kostela. Vzhledem k odhalenému rozsahu a charakteru poškození je velmi pravděpodobné, že šlo o Velkomeziříčskou Madonu. Její v současnosti takřka dokonalý vzhled gotické skulptury je vlastně památkářskou interpretací, jež vznikla za spolupráce restaurátorů Heřmana a Karla Kotrbů, památkáře Miloše Stehlíka a historika umění Alberta Kutala.
    Překlad anotaceThis study deals with the „second life“ of the Madonna of Velké Meziříčí, a gothic sculpture that originated in the second quarter of the 14th century and belongs to a body of work created by the Master of the Michle Madonna. Attention here focuses on two periods: the end of the 16th century, when the sculpture was fundamentally altered as a result of iconoclastic actions in the Reformation era, and the middle of the 20th century, when modern restoration work was performer in the Brno workshop of the Kotrba brothers. The study draws on newly discovered restoration documentation from 1951, which revealed that the sculpture had been considerably damaged in the past. When the Madonna of Velké Meziříčí reached the restoration workshop, it only remotely resembled a gothic sculpture, because the figure‘s torso was concealed beneath a layer of laminated cloth and more recent polychrome applied to the surface, and the face of the Madonna was entirely concealed beneath a more recent paper mask. Some of the modifications can be dated to 1883, when the first recorded repairs to the sculpture were made, and some of the other changes are from an earlier date. On removing the sculpture‘s secondary layers, it was discovered that in the past it had been cut crosswise in half and its eyes had been hollowed out and its hair cut off. This is considered to have resulted from modifications made in the baroque period and in the 19th century. However, damage to the sculpture can be linked to the destruction of the furnishings in the parish Church of St Michael in Velké Meziříčí, which has been documented in the sources and which occurred repeatedly around the year 1600. In 1620 there is a record of the return of „the representation of the Virgin Mary desecrated by heretics“ to the parish.
    PracovištěÚstav dějin umění
    KontaktVeronika Jungmannová, jungmannova@udu.cas.cz, Tel.: 221 183 506 ; Markéta Kratochvílová, kratochvilova@udu.cas.cz, Tel.: 220 303 939
    Rok sběru2021
    Elektronická adresahttp://hdl.handle.net/11104/0312335
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.