Počet záznamů: 1
Otázky mediality v Pražské škole? Zpětný pohled
- 1.0523728 - ÚČL 2021 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
Müller, Richard - Šidák, Pavel
Otázky mediality v Pražské škole? Zpětný pohled.
[Questions of mediality in the Prague School? A retrospective look.]
Slovo a slovesnost. Roč. 81, č. 1 (2020), s. 3-30. ISSN 0037-7031
Grant CEP: GA ČR(CZ) GA16-11101S
Institucionální podpora: RVO:68378068
Klíčová slova: mediality * Prague School * aesthetic function * sign * film * theater * architecture * literature * intentionality and unintentionality
Obor OECD: Specific literatures
Impakt faktor: 0.435, rok: 2020
Způsob publikování: Omezený přístup
https://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:13c007e3-9d7f-4d13-8816-e19328bc56de
Článek se věnuje problémům mediality v kontextu pražské školy v jejím klasickém období. Na základě studie Johna Guilloryho „Genesis of the Media Concept“ pracujeme na hypotéze, že nová technická média a technologie vyvíjejí tlak v teoretickém diskurzu pražské školy prostřednictvím vzájemné reflexe avantgardy (Nezval, Štyrský, funkcionalistická architektura, avantgardní divadlo) a strukturalistické myšlení, formulovat posun v vymezení umění. Nejprve sledujeme rozmanitost vlivů, které měl diskurz o filmu a moderním a avantgardním divadle na strukturalistické koncepty znamení, chápání herce nebo dočasnosti v umění. Dále si všímáme napětí mezi lingvistickým a architektonickým funkcionalismem v myšlení pražské školy a to, jak se toto napětí promítá do Mukařovského konceptu estetické funkce. Funkcionalistická avantgardní architektura, jak pozorujeme, zásadně ovlivnila Mukařovského kulturní antropologickou teorii funkcí. Na základě těchto sbíhajících se faktorů, vedoucích mimo jiné k rostoucímu strategickému významu konceptu komunikace, zakončíme charakterizováním toho, čemu říkáme latentní mediální stopy určitých pojmů a vracející se myšlenky teorií Pražské školy (kromě znaku, koncepty sémantického gesta a neúmyslnosti).
The article addresses problems of mediality in the context of the Prague School in its classical period. Drawing from John Guillory’s study “Genesis of the Media Concept”, we work on the hypothesis that new technical media and technologies exerted pressure in the theoretical discourse of the Prague School, via the mutual reflexion of the avantgarde (Nezval, Štyrský, functionalist architecture, the avantgarde theater) and Structuralist thought, to formulate a shift in the delimitation of art. First, we observe the variety of influences that the discourse on film and modern and avantgarde theater had on the Structuralist concepts of the sign, the understanding of the actor or of temporality in art. We further note the tension between linguistic and architectural functionalism in the Prague School thinking and how this tension translates into Mukařovský’s concept of the aesthetic function. Functionalist avantgarde architecture, as we observe, fundamentally influenced Mukařovský’s cultural anthropological theory of functions. On the basis of these converging factors, leading, among other things, to the growing strategic importance of the concept of communication, we conclude by characterizing what we call latent medial traces of certain notions and returning ideas of Prague School theories (apart from sign, the concepts of semantic gesture and unintentionality).
Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0308031
Název souboru Staženo Velikost Komentář Verze Přístup Otázky mediality v Pražské škole.pdf 0 474.3 KB Vydavatelský postprint povolen
Počet záznamů: 1