Počet záznamů: 1
Hudba a děti první republiky: nové koncepce hudební výchovy v Československu z etnomuzikologické perspektivy
- 1.
SYSNO ASEP 0503483 Druh ASEP J - Článek v odborném periodiku Zařazení RIV J - Článek v odborném periodiku Poddruh J Ostatní články Název Hudba a děti první republiky: nové koncepce hudební výchovy v Československu z etnomuzikologické perspektivy Překlad názvu Music and Children of the First Republic: New Concepts of Music Education in Czechoslovakia from an Ethnomusicological Perspective Tvůrce(i) Skořepová, Zita (UEF-S) ORCID Zdroj.dok. Historia scholastica. Mezinárodní časopis pro dějiny výchovy a vzdělání. - : Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského - ISSN 1804-4913
Roč. 4, č. 2 (2018), s. 22-38Poč.str. 17 s. Jazyk dok. cze - čeština Země vyd. CZ - Česká republika Klíč. slova music education ; Czechoslovakia ; ethnomusicology Vědní obor RIV AC - Archeologie, antropologie, etnologie Obor OECD Antropology, ethnology Institucionální podpora UEF-S - RVO:68378076 Anotace Studie se zaměřuje na koncept hudební kultury nového Československa, který si měli osvojovat žáci obecných a měšťanských škol. V úvodní části autorka představuje hudebně antropologickou perspektivu, metodologii a výzkumné otázky. Následuje stručný přehled hlavních reformních snah a pokusů uskutečněných okolo roku 1918. Ústředním tématem studie je analýza tehdejších kritických příspěvků o hudební výchově na poli specializovaných periodik ve dvacátých a třicátých letech 20. století z hlediska předních i řadových hudebních pedagogů. Závěr příspěvku předkládá nejvýznamnější aspekty nového konceptu hudební výchovy v Československu formulovaného pedagogy jakožto přímými aktéry vytoužených změn v hudební výchově. Překlad anotace The study aims to reveal the concept of music culture of the new Czechoslovakia that should have been adopted by pupils of elementary and secondary schools. In the introductory section, the author presents an ethnomusicological perspective applied to the discussed topic, methodology and research questions. Then follows a brief overview of the first key reform intentions and efforts in music education realized around 1918. The central part of the article deals with the main domains of critique that were continuously published by prominent as well as common music pedagogues in specialized periodicals in the 1920s and 1930s. The most significant aspects of the new concept of music education in Czechoslovakia – how it was articulated by pedagogues as the direct actors of the desired changes in music education – are presented in the conclusion. Pracoviště Etnologický ústav Kontakt Veronika Novotná, novotna@eu.cas.cz, Tel.: 532 290 277 Rok sběru 2019
Počet záznamů: 1