Počet záznamů: 1  

Být či nebýt učitelem: platy českých učitelů pohledem nákladů ušlých příležitostí a širší souvislosti

  1. 1.
    0381928 - EKÚ 2017 RIV CZ cze V - Výzkumná zpráva
    Münich, Daniel - Straka, Jan
    Být či nebýt učitelem: platy českých učitelů pohledem nákladů ušlých příležitostí a širší souvislosti.
    [To be or not to be a teacher: Czech teachers’ salaries from an opportunity costs perspective in a broader context.]
    Praha: Národohospodářský ústav AV ČR, v. v. i, 2012. 20 s. Krátká studie IDEA, 5/2012.
    Institucionální podpora: RVO:67985998
    Klíčová slova: Czech Republic * teachers' wages * school system
    Kód oboru RIV: AH - Ekonomie
    Web výsledku:
    http://idea.cerge-ei.cz/documents/kratka_studie_2012_05.pdf

    Na základě nových ukazatelů přinášíme další doklad velmi nízké platové atraktivnosti učitelské profese na základních a středních školách v ČR. Ukazujeme, že 70 – 90 procent vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců pobírá vyšší mzdu, než průměrný učitel. Učitelé s 15 lety praxe si v průměru vydělávají jen polovinu toho, co jejich vysokoškolsky vzdělaní vrstevníci. Malá finanční atraktivnost učitelské profese se promítá i do velmi nízkého zájmu o ni mezi mladými lidmi a zejména mezi těmi talentovanějšími. Naše zjištění dáváme do širších a dlouhodobějších ekonomických souvislostí, které vedou od motivace být učitelem, ke kvalitě učitelů, kvalitě vzdělávání, úrovni vzdělanosti a v konečném důsledku k dlouhodobému růstu ekonomiky a kvality života obecně.

    In this paper we present new evidence on how very low the teaching profession’s wage attractiveness is in primary and secondary schools in the Czech Republic. We show that 70-90% of university educated employees receive higher salaries than an average teacher. Teachers with 15 years’ experience earn only half of what their university educated peers do. The low financial attractiveness of the teaching profession is reflected in the low interest among young people, especially talented ones, in becoming teachers. We present our findings within a broader and longerterm economic context, showing the causal chain from the level of motivation to become a teacher, to the quality of teachers, quality of education, level of education of the population and, as a result, the long-term growth of the economy and the country’s well-being in general.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0212286
     
    Název souboruStaženoVelikostKomentářVerzePřístup
    kratka_studie_2012_05.pdf3690.8 KBVydavatelský postprintpovolen
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.