Počet záznamů: 1  

Ars longa. Sborník k nedožitým sedmdesátinám Josefa Krásy

  1. 1.
    SYSNO ASEP0169105
    Druh ASEPM - Kapitola v monografii
    Zařazení RIVC - Kapitola v knize
    NázevAni barbar ani mistr: Emil Filla a skytské umění
    Překlad názvuNeither a Barbarian, Nor a Master: Emil Filla and Scythian Art
    Tvůrce(i) Lahoda, Vojtěch (UDU-I) RID
    Zdroj.dok.Ars longa. Sborník k nedožitým sedmdesátinám Josefa Krásy / Bukovinská B. ; Konečný L.. - Praha : Artefactum, 2003 - ISBN 80-903230-6-5
    Rozsah strans. 243-258
    Poč.str.16 s.
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovaScythians ; expressionism ; chinese art
    Vědní obor RIVAL - Umění, architektura, kulturní dědictví
    CEPIBS8033101 GA AV ČR - Akademie věd
    CEZAV0Z8033913 - UDU-I
    AnotaceStudie se zabývá vztahem malíře Emila Filly (1885 - 1953) k tzv. stepnímu umění národů Střední Asie, a zejména ke Skytskému umění. Motivy, ovlivněné skytským uměním a zvěrným stylem, se objevují i ve Fillově malířské tvorbě v cyklu Boje a zápasy (1936 - 1939). Filla čerpal např. z publikací Seminaria Kondakoviana v Praze (M. I. Rostovtzeff). Skytské umění bylo v očích řady dobových vykladačů v podřadném postavení k čínskému umění, bylo chápáno jako umění barbarštější, zatímco čínské jako mistrovštější. V dobovém hodnocení Fillovy kubistické tvorby vůči Pablo Picassovi vystupoval Picasso v roli mistra a Filla v roli pokud ne "mechanického" epigona, tedy svého druhu barbara. Diskurz skytské umění - čínské umění je tak zástupným diskurzem o vztahu "vyšší" a "nižší" kultury (německé a české, ale i francouzské a české).
    Překlad anotaceThe study deals with the relationship of the painter Emil Filla (1885 - 1953) to the so-called steppe art of Central Asian nations, and above all to Scythian art. Motifs influenced by Scythian art and the animal style appear in Filla's paintings in the Fights and Encounters cycle (1936 - 1939). Filla was drawing for instance on books by Seminarium Kondakovianum in Prague (M. I. Rostovtzeff). In the eyes of many contemporary analysts, Scythian art was inferior to Chinese art; it was understood as a more Barbarian art, while Chinese art was perceived as more masterful. In a contemporary assessment of Filla's cubistic work against Pablo Picasso, the latter played the role of the master while Filla played the role of a Barbarian, if not of a "mechanic" epigon. Hence, the discourse of "Scythian art - Chinese art" is a displacement discourse for the relationship between "superior" and "inferior" cultures (German and Czech, but also French and Czech).
    PracovištěÚstav dějin umění
    KontaktVeronika Jungmannová, jungmannova@udu.cas.cz, Tel.: 221 183 506 ; Markéta Kratochvílová, kratochvilova@udu.cas.cz, Tel.: 220 303 939
    Rok sběru2004

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.