Počet záznamů: 1
Ars longa. Sborník k nedožitým sedmdesátinám Josefa Krásy
- 1.
SYSNO ASEP 0169105 Druh ASEP M - Kapitola v monografii Zařazení RIV C - Kapitola v knize Název Ani barbar ani mistr: Emil Filla a skytské umění Překlad názvu Neither a Barbarian, Nor a Master: Emil Filla and Scythian Art Tvůrce(i) Lahoda, Vojtěch (UDU-I) RID Zdroj.dok. Ars longa. Sborník k nedožitým sedmdesátinám Josefa Krásy / Bukovinská B. ; Konečný L.. - Praha : Artefactum, 2003 - ISBN 80-903230-6-5 Rozsah stran s. 243-258 Poč.str. 16 s. Jazyk dok. cze - čeština Země vyd. CZ - Česká republika Klíč. slova Scythians ; expressionism ; chinese art Vědní obor RIV AL - Umění, architektura, kulturní dědictví CEP IBS8033101 GA AV ČR - Akademie věd CEZ AV0Z8033913 - UDU-I Anotace Studie se zabývá vztahem malíře Emila Filly (1885 - 1953) k tzv. stepnímu umění národů Střední Asie, a zejména ke Skytskému umění. Motivy, ovlivněné skytským uměním a zvěrným stylem, se objevují i ve Fillově malířské tvorbě v cyklu Boje a zápasy (1936 - 1939). Filla čerpal např. z publikací Seminaria Kondakoviana v Praze (M. I. Rostovtzeff). Skytské umění bylo v očích řady dobových vykladačů v podřadném postavení k čínskému umění, bylo chápáno jako umění barbarštější, zatímco čínské jako mistrovštější. V dobovém hodnocení Fillovy kubistické tvorby vůči Pablo Picassovi vystupoval Picasso v roli mistra a Filla v roli pokud ne "mechanického" epigona, tedy svého druhu barbara. Diskurz skytské umění - čínské umění je tak zástupným diskurzem o vztahu "vyšší" a "nižší" kultury (německé a české, ale i francouzské a české). Překlad anotace The study deals with the relationship of the painter Emil Filla (1885 - 1953) to the so-called steppe art of Central Asian nations, and above all to Scythian art. Motifs influenced by Scythian art and the animal style appear in Filla's paintings in the Fights and Encounters cycle (1936 - 1939). Filla was drawing for instance on books by Seminarium Kondakovianum in Prague (M. I. Rostovtzeff). In the eyes of many contemporary analysts, Scythian art was inferior to Chinese art; it was understood as a more Barbarian art, while Chinese art was perceived as more masterful. In a contemporary assessment of Filla's cubistic work against Pablo Picasso, the latter played the role of the master while Filla played the role of a Barbarian, if not of a "mechanic" epigon. Hence, the discourse of "Scythian art - Chinese art" is a displacement discourse for the relationship between "superior" and "inferior" cultures (German and Czech, but also French and Czech). Pracoviště Ústav dějin umění Kontakt Veronika Jungmannová, jungmannova@udu.cas.cz, Tel.: 221 183 506 ; Markéta Kratochvílová, kratochvilova@udu.cas.cz, Tel.: 220 303 939 Rok sběru 2004
Počet záznamů: 1