Stručné dějiny kvalitativního výzkumu v psychologii
1.
SYSNO ASEP
0158283
Druh ASEP
C - Konferenční příspěvek (mezinárodní konf.)
Zařazení RIV
D - Článek ve sborníku
Název
Stručné dějiny kvalitativního výzkumu v psychologii
Tvůrce(i)
Heller, Daniel (PSU-E)
Zdroj.dok.
Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí / Čermák I. ; Miovský M.. - Tišnov : SCAN, 2002
- ISBN 80-86620-03-4
Rozsah stran
s. 26-39
Poč.str.
14 s.
Akce
Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí
Datum konání
17.01.2002-18.01.2002
Místo konání
Brno
Země
CZ - Česká republika
Typ akce
CST
Jazyk dok.
cze - čeština
Země vyd.
CZ - Česká republika
Klíč. slova
qualitative research ; broad and narrow research concepts ; paradigm
Vědní obor RIV
AN - Psychologie
CEZ
AV0Z7025918 - PSU-E
Anotace
Autor se zabývá kvalitativním výzkumem v psychologii v širším a užším slova smyslu. Jako příklady prvního pojetí uvádí duchovědnou psychologii (W. Dilthey, E. Spranger), psychoanalýzu, a další významné psychologické školy dvacátého století. Jako příklad druhého pojetí uvádí práce N. K. Denzina, Y. S. Lincolnové, N. Hayesové, J. T. E. Richardsona, M. Hammersleyové a dalších.Zabývá se historicko-psychologickým pozadím kvalitativního výzkumu a kvalitativním výzkumem jako figurou na tomto pozadí. Postupně analyzuje sedm komponentových významů kvalitativního vs. kvantitativního rozdělení podle Hammersleyové (1992) a Hayesové (1997) a všechny ilustruje příklady. Dále charakterizuje nejnovější dějiny kvalitativního výzkumu v psychologii v posledních deseti letech s důrazem na významný podíl britské psychologie. V závěru osobně podporuje metodologický pluralismus při psychologickém studiu lidského prožívání a jednání.
Překlad anotace
The author deals with qualitative research in psychology in broad and narrow sense.As examples of the first concept, he introduces the spiritual psychology of W. Dilthey and E. Spranger, psychoanalysis, and further important psychological schools of the twentieth century. As examples of the second concept, he points to the works of N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, N. Hayes, J. T. E. Richardson, M. Hammersley, etc. He deals with historical psychological background of qualitative research and with the qualitative research as a figure on this background. He analyses step by step the seven component meanings of the qualitative vs. quantitative divide according Hammersley(1992) and Hayes (1997) and illustrates them all by examples. Further, he characterises the latest history of qualitative research in psychology during last ten years emphasising the important role of British psychology. In the conclusion, he personally supports the methodological pluralism in psychological study of human experience and behaviour.