- Evoluční ontologie aneb Mýtus přirozenosti a reliktní antropocentrism…
Počet záznamů: 1  

Evoluční ontologie aneb Mýtus přirozenosti a reliktní antropocentrismus

  1. 1.
    SYSNO ASEP0024404
    Druh ASEPJ - Článek v odborném periodiku
    Zařazení RIVJ - Článek v odborném periodiku
    Poddruh JOstatní články
    NázevEvoluční ontologie aneb Mýtus přirozenosti a reliktní antropocentrismus
    Překlad názvuEvolutional ontology or myth of naturalism and relict anthropocentrism
    Tvůrce(i) Havlík, Vladimír (FLU-F) RID, ORCID, SAI
    Zdroj.dok.Filosofický časopis. - : Filosofický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0015-1831
    Roč. 51, č. 6 (2003), s. 1017-1028
    Poč.str.12 s.
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovaevolutional ontology ; anthropocentrism
    Vědní obor RIVAA - Filosofie a náboženství
    CEZAV0Z9009908 - FLU-F
    AnotacePolemika s koncepcí evoluční ontologie, která je obsahem stejnojmenné knihy autorů J. Šmajse a J. Kroba. Stať se snaží ukázat, že zmíněná koncepce nesplňuje požadavky, které si sama klade (především aby evoluční ontologie byla důsledně neantropocentrická), a že její hlavní východiska a předpoklady jsou vystavěny na mýtické a dogmatické představě přirozenosti. Důsledkem je neudržitelná koncepce člověka jako přírodní bytosti na jedné straně a zároveň na straně druhé jeho přehnaně zdůrazněný protipřírodní postoj a působení. Stať naznačuje, že hranice přirozeného a umělého jsou v tomto smyslu jen dočasným a nepodstatným možným rozlišením, které nemá hlubší ontologický statut a na jehož základě nelze budovat nedeformovanou EO.
    Překlad anotaceThe article is a polemical discussion to the conception of evolutional ontology on the basis of book by J. Šmajs and J. Krob. The article tries to show that the mentioned conception fails to satisfy requirements that it itself presupposes (above all to evolutional ontology was thoroughly non-anthropocentric), and that its main presupposition and groundwork are built-up on mythical and dogmatic image of naturalism. The consequence of that is unmaintainable conception of man as a natural being on the one hand and at the same time on the other hand this exaggeratedly emphasized anti-natural position and incidence. The article implies that the limits of natural and artificial are in this sense only temporary and unsubstantial and they have no deeper ontological statute and therefore it is impossible to build nondegenerative evolutional ontology.
    PracovištěFilosofický ústav
    KontaktChlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360
    Rok sběru2006
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.