Počet záznamů: 1
Divadelní režisér Karel Novák (1916–1968)
- 1.
SYSNO ASEP 0498515 Druh ASEP B - Monografie Zařazení RIV Záznam nebyl označen do RIV Název Divadelní režisér Karel Novák (1916–1968) Překlad názvu Karel Novák, Theatre director (1916–1968) Tvůrce(i) Mikulová, Iva (UCL-M) RID, ORCID Vyd. údaje Brno: Masarykova univerzita, 2017 ISBN 978-80-210-8777-4 ISSN 1211-3034 Edice Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity Poč.str. 314 s. Forma vydání Tištěná - P Jazyk dok. cze - čeština Země vyd. CZ - Česká republika Klíč. slova Novák, Karel ; theatre director ; actor Vědní obor RIV AJ - Písemnictví, masmédia, audiovize Obor OECD Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) Institucionální podpora UCL-M - RVO:68378068 DOI 10.5817/CZ.MUNI.M210-8778-2017 Anotace Autorka se ve své práci věnuje umělecké činnosti divadelního režiséra Karla Nováka (1916–1968), jehož tvorba zůstala neprávem opomenuta v kontextu tvorby režisérů 50. a 60. let 20. století v Československu (např. O. Krejča, A. Radok nebo O. Ornest). Podobně jako mnozí další režiséři totalitního období byl několikrát odsunut do oblastních divadel, v nichž však i přes cenzurní zásahy a restrikce prosazoval náročnou dramaturgii a inscenoval velká básnická podobenství postavená na hereckých výkonech (např. B. Bohdanová, I. Racek). Ve své režijní tvorbě se profiloval dvěma výraznými směry umělecké výpovědi: přes básnická dramata silných příběhů a společensko-kritická satirická vyjádření k současnosti. Jeho působení uzavírá v 60. letech významná éra v D. E. F. Buriana. Překlad anotace The monograph is concerned with theatre career of Karel Novák (1916–1968), a director, who has been unjustly overshadowed by other directors of his generation (1950s and 1960s, Czechoslovakia), such as Otomar Krejča, Alfréd Radok and Ota Ornest. While being forced to move to regional theatres by Communist regime several times, and despite censorship and various restrictions, he nevertheless succeeded in launching demanding and ambitious productions in a form of poetic allegories, depending largely on a number of accomplished actors he collaborated with frequently (Blanka Bohdanová, Ilja Racek, etc.). His dramaturgy concerns two main thematic strands: powerful stories narrated by poetic means, and up-to-date social satires. The final stage of Novák’s professional career covers his employment in E. F. Burian Theatre in the 1960s. Pracoviště Ústav pro českou literaturu Kontakt Pavla Hartmanová, hartmanova@ucl.cas.cz ; Veronika Zemanová, zemanova@ucl.cas.cz, asep@ucl.cas.cz, Tel.: 222 828 135 Rok sběru 2019
Počet záznamů: 1