Počet záznamů: 1  

Pore-scale filtration model for coated catalytic filters in automotive exhaust gas aftertreatment

  1. 1.
    SYSNO ASEP0535255
    Druh ASEPJ - Článek v odborném periodiku
    Zařazení RIVJ - Článek v odborném periodiku
    Poddruh JČlánek ve WOS
    NázevPore-scale filtration model for coated catalytic filters in automotive exhaust gas aftertreatment
    Tvůrce(i) Plachá, M. (CZ)
    Kočí, P. (CZ)
    Isoz, Martin (UT-L) ORCID
    Svoboda, M. (CZ)
    Price, E. (GB)
    Thompsett, D. (GB)
    Kallis, K. (GB)
    Tsolakis, A. (GB)
    Celkový počet autorů8
    Číslo článku115854
    Zdroj.dok.Chemical Engineering Science. - : Elsevier - ISSN 0009-2509
    Roč. 226, November (2020)
    Poč.str.10 s.
    Forma vydáníTištěná - P
    Jazyk dok.eng - angličtina
    Země vyd.GB - Velká Británie
    Klíč. slovaparticulate filter ; mathematical modeling ; CFD ; filtration ; catalyst ; automotive exhaust gas aftertreatment
    Vědní obor RIVCI - Průmyslová chemie a chemické inženýrství
    Obor OECDChemical process engineering
    Způsob publikováníOmezený přístup
    Institucionální podporaUT-L - RVO:61388998
    UT WOS000573581900011
    EID SCOPUS85086430408
    DOI10.1016/j.ces.2020.115854
    AnotaceIn this paper we explore the impact of catalyst distribution on the filtration efficiency of automotive exhaust gas filters (GPF and DPF). The structure of filter wall is reconstructed from 3D X-ray tomography (XRT), including spatial distribution of catalytic material. The filtration process is simulated by a custom solver developed and implemented in OpenFOAM using Lagrangian approach for soot particles. GPF samples based on a cordierite substrate are examined with the same amount but different distribution of washcoat, ranging from in-wall to on-wall arrangement. Clean filtration efficiencies are predicted depending on gas velocity and particle size. Brownian motion strongly improves the filtration of particles smaller than 50 nm. On-wall catalyst layer significantly increases the clean filtration efficiency. The obtained results are compared to experimental data from engine test bench.
    PracovištěÚstav termomechaniky
    KontaktMarie Kajprová, kajprova@it.cas.cz, Tel.: 266 053 154 ; Jana Lahovská, jaja@it.cas.cz, Tel.: 266 053 823
    Rok sběru2021
    Elektronická adresahttps://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0009250920303869
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.