Počet záznamů: 1  

Involuntary Hero. Otakar Ostrčil and his Biographer Zdeněk Nejedlý

  1. 1.
    SYSNO ASEP0534115
    Druh ASEPJ - Článek v odborném periodiku
    Zařazení RIVJ - Článek v odborném periodiku
    Poddruh JČlánek ve WOS
    NázevInvoluntary Hero. Otakar Ostrčil and his Biographer Zdeněk Nejedlý
    Tvůrce(i) Kratochvílová, Markéta (UDU-I) ORCID, SAI, RID
    Celkový počet autorů1
    Zdroj.dok.Journal of Musicological Research. - : Taylor & Francis - ISSN 0141-1896
    Roč. 38, 3-4 (2019), s. 253-265
    Poč.str.13 s.
    Forma vydáníTištěná - P
    Jazyk dok.eng - angličtina
    Země vyd.GB - Velká Británie
    Klíč. slovaOtakar Ostrčil ; Zdeněk Nejedlý ; musical biography ; myth ; ideology ; narrative
    Vědní obor RIVAL - Umění, architektura, kulturní dědictví
    Obor OECDPerforming arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
    Způsob publikováníOmezený přístup
    Institucionální podporaUDU-I - RVO:68378033
    UT WOS000481270900001
    EID SCOPUS85070806661
    DOI10.1080/01411896.2019.1649576
    AnotaceThe principal biographer of the Czech composer and conductor Otakar Ostrčil (1879–1935) was Zdeněk Nejedlý (1878–1962), an influential musicologist and a politician who held many state offices after World War II, including serving as a member of the Central Committee of the Communist Party in the position of Minister of Culture and Education. Two trends in Nejedlý’s writing about Ostrčil can be observed. The first one, summarized in Nejedlý’s book on Ostrčil, focused on the composer’s place in the development of Czech music as an heir of Smetana. The second, formulated in numerous articles and gaining strength after Ostrčil’s death, pointed out connections between the composer’s work and a communist or socialist worldview. In both cases, Nejedlý was creating links between purely musical aspects of Ostrčil’s music and more general issues: for example, Nejedlý saw Ostrčil’s last opera, Johnny’s Kingdom (1934), as a model for the future structure of society. The relation between these two viewpoints presents a striking case of a biographer using his subject as a vehicle for his own ideas.
    PracovištěÚstav dějin umění
    KontaktVeronika Jungmannová, jungmannova@udu.cas.cz, Tel.: 221 183 506 ; Markéta Kratochvílová, kratochvilova@udu.cas.cz, Tel.: 220 303 939
    Rok sběru2021
    Elektronická adresahttps://doi.org/10.1080/01411896.2019.1649576
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.