Počet záznamů: 1
Otázky uplatňování prevenční povinnosti při výrobě a provozu autonomních vozidel
- 1.
SYSNO ASEP 0550086 Druh ASEP J - Článek v odborném periodiku Zařazení RIV J - Článek v odborném periodiku Poddruh J Článek ve SCOPUS Název Otázky uplatňování prevenční povinnosti při výrobě a provozu autonomních vozidel Překlad názvu Questions Related to Applying Precautionary Obligation During Production and Operation of Autonomous Vehicles Tvůrce(i) Fialová, Eva (USP-I) ORCID
Krausová, Alžběta (USP-I) ORCIDZdroj.dok. Časopis pro právní vědu a praxi. - : Masarykova univerzita - ISSN 1210-9126
Roč. 29, č. 4 (2021), s. 759-777Poč.str. 19 s. Forma vydání Tištěná - P Jazyk dok. cze - čeština Země vyd. CZ - Česká republika Klíč. slova autonomous vehicles ; precautionary obligation ; product safety Vědní obor RIV AG - Právní vědy Obor OECD Law CEP TL02000085 GA TA ČR - Technologická agentura ČR Způsob publikování Open access Institucionální podpora USP-I - RVO:68378122 EID SCOPUS 85123582960 DOI 10.5817/CPVP2021-4-3 Anotace Výroba vozidel je regulována celou řadou právně závazných předpisů, včetně právně závazných technických norem. Těmto normám se musí výrobci podřídit, pokud vozidlo chtějí uvést na trh. Přesto se najdou v automobilech některé prvky, na které technické normy nepamatují. Toto se může týkat nových komponent nebo moderních asistenčních systémů a funkcionalit. I tehdy, pokud výrobce není v takovém případě vázán žádnou právně závaznou normou, má prevenční povinnost neboli povinnost předcházet škodám. S vývojem (částečně) autonomních vozidel bude růst význam prevenční povinnosti s tím, jak budou vozidla vybavena doposud právně neregulovanými prvky a systémy. Tento článek pojednává o prevenční povinnosti a jejím významu pro bezpečnost autonomního řízení. Článek v závěru zmiňuje i relevantní judikaturu, která se k prevenční povinnosti vztahuje. Překlad anotace Car production is regulated by a number of legally binding norms, including legally binding technical standards. Their producers must comply with these standards if the vehicle is to operate on the market. However, some components are not regulated by those standards, i.e., new components or modern assistance systems and functionalities. Even if the producer is not bound by any legally binding standard, the producer has an obligation to prevent damage (precautionary obligation). With the development of (partially) autonomous vehicles, the importance of precautionary obligation will increase as vehicles will be equipped with legally unregulated components and systems. This article deals with precautionary obligation and its importance for the safety of autonomous driving. The article also mentions the case law relating to this obligation. Pracoviště Ústav státu a práva Kontakt Iveta Bůžková, iveta.buzkova@ilaw.cas.cz, Tel.: 221 990 714 Rok sběru 2022 Elektronická adresa https://journals.muni.cz/cpvp/article/view/14287
Počet záznamů: 1