Počet záznamů: 1
Vymyšlená Ithaka: recepce antické mytologie v české kultuře
- 1.
SYSNO ASEP 0492771 Druh ASEP M - Kapitola v monografii Zařazení RIV C - Kapitola v knize Název Parodie antických mýtů v operetě v 2. polovině 19. století Překlad názvu The Parodies of Ancient Myths in 19th Century Operetta Tvůrce(i) Čadková, Daniela (FLU-F) RID, ORCID, SAI Zdroj.dok. Vymyšlená Ithaka: recepce antické mytologie v české kultuře. - Praha : Filosofia, 2018 / Čechvala J. ; Poláčková E. - ISBN 978-80-7007-521-0 Rozsah stran s. 147-194 Poč.str. 48 s. Poč.str.knihy 400 Forma vydání Tištěná - P Jazyk dok. cze - čeština Země vyd. CZ - Česká republika Klíč. slova reception studies ; parody ; operetta ; Czech amateur theatre ; Jacques Offenbach ; Orpheus ; Oedipus ; Orestes ; Iphigenia Vědní obor RIV AJ - Písemnictví, masmédia, audiovize Obor OECD Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) Institucionální podpora FLU-F - RVO:67985955 Anotace Kapitola pojednává o recepci antických mýtů v české kultuře v žánru operety v době jejího největšího rozmachu. Zahrnuje jak české inscenace pařížské a vídeňské operety (Orfeus v podsvětí a Krásná Helena J. Offenbacha, Krásná Galathea F. von Suppé, Únos Sabinek I. Zajce), tak původní tvorbu specifického subžánru ochotnické parodistické operety (Pylades bez Oresta čili Ifigenie v Lanškrouně K. Šípka a F. V. Klenky, Edip král A. Nevšímala a K. Kovařovice i verze R. Nejedlého, Spiknutí na Olympu E. M. Rutteho). Ukázalo se, že oba typy operet mají mnoho společných rysů. Studie se zabývá i obecnými otázkami parodie a její pragmatikou – v tomto případě kompetencemi recipienta odhalit parodii v závislosti na jeho školním vzdělání. Překlad anotace The chapter discusses the ways in which Czech operetta appropriated and elaborated Classical mythological stories and characters. It comprises both performances of operettas imported from Paris and Vienna (Orphée aux Enfers and La Belle Hélène by J. Offenbach, Die Schöne Galathée by F. von Suppé, Der Raub der Sabinerinnen by G. von Zaytz) and original works of specific sub-genre of Czech amateur parodic operettas (Pylades without Orestes or Iphigenia in Lanškroun by K. Šípek and F. V. Klenka, Oedipus the King by A. Nevšímal and K. Kovařovic, The Conspiracy on Mount Olympus by E. M. Rutte). Another important issue discussed in the chapter is the competence of the recipients to regognize the parody based on their school curriculum. Pracoviště Filosofický ústav Kontakt Chlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360 Rok sběru 2019
Počet záznamů: 1