Počet záznamů: 1  

Vymyšlená Ithaka: recepce antické mytologie v české kultuře

  1. 1.
    SYSNO ASEP0492771
    Druh ASEPM - Kapitola v monografii
    Zařazení RIVC - Kapitola v knize
    NázevParodie antických mýtů v operetě v 2. polovině 19. století
    Překlad názvuThe Parodies of Ancient Myths in 19th Century Operetta
    Tvůrce(i) Čadková, Daniela (FLU-F) RID, ORCID, SAI
    Zdroj.dok.Vymyšlená Ithaka: recepce antické mytologie v české kultuře. - Praha : Filosofia, 2018 / Čechvala J. ; Poláčková E. - ISBN 978-80-7007-521-0
    Rozsah strans. 147-194
    Poč.str.48 s.
    Poč.str.knihy400
    Forma vydáníTištěná - P
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovareception studies ; parody ; operetta ; Czech amateur theatre ; Jacques Offenbach ; Orpheus ; Oedipus ; Orestes ; Iphigenia
    Vědní obor RIVAJ - Písemnictví, masmédia, audiovize
    Obor OECDPerforming arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
    Institucionální podporaFLU-F - RVO:67985955
    AnotaceKapitola pojednává o recepci antických mýtů v české kultuře v žánru operety v době jejího největšího rozmachu. Zahrnuje jak české inscenace pařížské a vídeňské operety (Orfeus v podsvětí a Krásná Helena J. Offenbacha, Krásná Galathea F. von Suppé, Únos Sabinek I. Zajce), tak původní tvorbu specifického subžánru ochotnické parodistické operety (Pylades bez Oresta čili Ifigenie v Lanškrouně K. Šípka a F. V. Klenky, Edip král A. Nevšímala a K. Kovařovice i verze R. Nejedlého, Spiknutí na Olympu E. M. Rutteho). Ukázalo se, že oba typy operet mají mnoho společných rysů. Studie se zabývá i obecnými otázkami parodie a její pragmatikou – v tomto případě kompetencemi recipienta odhalit parodii v závislosti na jeho školním vzdělání.
    Překlad anotaceThe chapter discusses the ways in which Czech operetta appropriated and elaborated Classical mythological stories and characters. It comprises both performances of operettas imported from Paris and Vienna (Orphée aux Enfers and La Belle Hélène by J. Offenbach, Die Schöne Galathée by F. von Suppé, Der Raub der Sabinerinnen by G. von Zaytz) and original works of specific sub-genre of Czech amateur parodic operettas (Pylades without Orestes or Iphigenia in Lanškroun by K. Šípek and F. V. Klenka, Oedipus the King by A. Nevšímal and K. Kovařovic, The Conspiracy on Mount Olympus by E. M. Rutte). Another important issue discussed in the chapter is the competence of the recipients to regognize the parody based on their school curriculum.
    PracovištěFilosofický ústav
    KontaktChlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360
    Rok sběru2019
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.