Počet záznamů: 1
Kolektivní paměť v bibli a křesťanství. Od teoretických otázek k praktickým aplikacím
- 1.
SYSNO ASEP 0583007 Druh ASEP M - Kapitola v monografii Zařazení RIV C - Kapitola v knize Název Spor o starobylou moudrost. Úvahy o původu křesťanství u raně křesťanských apologetů Překlad názvu A dispute over ancient wisdom. Reflections on the origins of Christianity by early Christian apologists Tvůrce(i) Fialová, Radka (FLU-F) RID, ORCID, SAI Zdroj.dok. Kolektivní paměť v bibli a křesťanství. Od teoretických otázek k praktickým aplikacím. - Praha : Karolinum, 2023 / Cielontko D. ; Čapek F. - ISBN 978-80-246-5099-9 Rozsah stran s. 224-240 Poč.str. 17 s. Poč.str.knihy 339 Forma vydání Tištěná - P Jazyk dok. cze - čeština Země vyd. CZ - Česká republika Klíč. slova collective memory ; classical culture ; antiquity ; ancient wisdom ; Christian apologetics ; early Christianity ; Jewish religion ; Greek philosophy Vědní obor RIV AA - Filosofie a náboženství Obor OECD Religious studies CEP GA19-02741S GA ČR - Grantová agentura ČR Institucionální podpora FLU-F - RVO:67985955 Anotace Starobylost a zachovávání zvyklostí předků (mos maiorum) byly ve starověkém světě, zejména tom „klasickém“, ceněnými hodnotami. To je také důvod, proč se křesťanští apologeti 2. a 3. století snaží prezentovat křesťanství jako starobylou moudrost, která obsahuje to nejlepší z židovského náboženství i řecké filosofie. Podívejme se na úvahy o starobylosti vlastní kultury v raném judaismu a v raném křesťanství – u postav, jako je Aristobúlos z Alexandrie, Josephus Flavius, Filón Alexandrijský, Justin Mučedník, Tatiános, Kléméns Alexandrijský či Eusebios z Kaisareie – optikou kulturní paměti a úvah o utváření identity. Které představy raně křesťanští apologeti přebírají od svých předchůdců a adaptují pro vlastní potřeby? Které aspekty křesťanské víry naopak v dialogu s „pohanskou“ společností odmítají či potlačují? Jak se ve střetu náboženství a kultur utváří kulturní vědomí této epochy? Překlad anotace Antiquity and the preservation of ancestral customs (mos maiorum) were cherished values in the ancient world, especially in the “classical” world. This is also why 2nd and 3rd century Christian apologists try to present Christianity as an ancient wisdom that contains the best of both Jewish religion and Greek philosophy. Let’s look at reflections on the antiquity of one’s culture in early Judaism and early Christianity - in figures such as Aristobulus of Alexandria, Josephus Flavius, Philo of Alexandria, Justin Martyr, Tatian, Clement of Alexandria, and Eusebius of Cæsarea - through the lens of cultural memory and reflections on identity formation. Which ideas do early Christian apologists take from their predecessors and adapt for their own needs? Which aspects of the Christian faith do they reject or suppress in their dialogue with “pagan” society? How does the clash of religions and cultures shape the cultural consciousness of this epoch? Pracoviště Filosofický ústav Kontakt Chlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360 Rok sběru 2024
Počet záznamů: 1