Počet záznamů: 1
No man‘s land? Bibliofilie VŠUP z šedesátých let jako možnost specifické alternativní publikace
- 1.0474010 - ÚČL 2018 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
Košnarová, Veronika
No man‘s land? Bibliofilie VŠUP z šedesátých let jako možnost specifické alternativní publikace.
[No man's land? Academy of Arts, Architecture and Design bibliophily in the 1970s: an opportunity for special alternative publication.]
Česká literatura. Roč. 65, č. 1 (2017), s. 72-89. ISSN 0009-0468. E-ISSN 2571-094X
Grant CEP: GA ČR GA15-11880S
Institucionální podpora: RVO:68378068
Klíčová slova: Academy of Arts, Architecture and Design * Muzika, František * Svolinský, Karel * series * bibliophilia
Obor OECD: Specific literatures
Studie se s využitím dostupných orálních a písemných pramenů pokouší alespoň částečně zrekonstruovat bibliofilskou činnost VŠUP, vzešlou především z ateliéru Františka Muziky v podobě – v letech 1949–1970 vycházející – Edici speciálky Františka Muziky, v relevantní míře ovšem přihlíží rovněž k bibliofiliím vznikajícím jako závěrečné ročníkové a diplomové práce v ateliéru Karla Svolinského. Fakt, že se mezi těmito pracemi objevila řada titulů/autorských osobností a/nebo autorských debutů (V. Effenberger, K. Hynek, J. Kuběna, V. Linhartová, M. Nápravník, L. Novák, J. M. Tomeš, Texty experimentální poezie), které by v dané době bylo oficiálně těžko možné vydat, ukazuje, že existovaly i jiné případy alternativního publikačního prostoru, než byl „ryzí“ samizdat. Text se tak zároveň implicitně stává i příspěvkem ke studiu dosud stále komplexně nezmapované problematiky tzv. šedé zóny.
This study focuses on describing the samizdat situation in the Tábor region while attempting to portray some of the sociocultural aspects of independent publishing activity on the “periphery”. Local examples of these phenomena (with such series as JITROcel, Anýz, Jiří Novotný and friends’ workshops, magazines such as Studánka, Akát and Obálka, as well as Jiřina Zemanová’s Prostor) are used to reveal the importance of the subculture (in this case the “tramping” or backpacking subculture) as a medium for alternative culture and the social networks and links which create these communities and which influence both distribution and, for example, reception among readers. Other characteristics of samizdat in the regions included its apolitical nature and the interconnections with the Prague samizdat centre. In addition to samizdat activity, the backpacking community in the Tábor region also arranged amateur music shows and independent exhibitions in unofficial premises such as private homes and chalets.
Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0271104
Počet záznamů: 1