Počet záznamů: 1  

Kolektivní paměť v bibli a křesťanství. Od teoretických otázek k praktickým aplikacím

  1. 1.
    SYSNO ASEP0583007
    Druh ASEPM - Kapitola v monografii
    Zařazení RIVC - Kapitola v knize
    NázevSpor o starobylou moudrost. Úvahy o původu křesťanství u raně křesťanských apologetů
    Překlad názvuA dispute over ancient wisdom. Reflections on the origins of Christianity by early Christian apologists
    Tvůrce(i) Fialová, Radka (FLU-F) RID, ORCID, SAI
    Zdroj.dok.Kolektivní paměť v bibli a křesťanství. Od teoretických otázek k praktickým aplikacím. - Praha : Karolinum, 2023 / Cielontko D. ; Čapek F. - ISBN 978-80-246-5099-9
    Rozsah strans. 224-240
    Poč.str.17 s.
    Poč.str.knihy339
    Forma vydáníTištěná - P
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovacollective memory ; classical culture ; antiquity ; ancient wisdom ; Christian apologetics ; early Christianity ; Jewish religion ; Greek philosophy
    Vědní obor RIVAA - Filosofie a náboženství
    Obor OECDReligious studies
    CEPGA19-02741S GA ČR - Grantová agentura ČR
    Institucionální podporaFLU-F - RVO:67985955
    AnotaceStarobylost a zachovávání zvyklostí předků (mos maiorum) byly ve starověkém světě, zejména tom „klasickém“, ceněnými hodnotami. To je také důvod, proč se křesťanští apologeti 2. a 3. století snaží prezentovat křesťanství jako starobylou moudrost, která obsahuje to nejlepší z židovského náboženství i řecké filosofie. Podívejme se na úvahy o starobylosti vlastní kultury v raném judaismu a v raném křesťanství – u postav, jako je Aristobúlos z Alexandrie, Josephus Flavius, Filón Alexandrijský, Justin Mučedník, Tatiános, Kléméns Alexandrijský či Eusebios z Kaisareie – optikou kulturní paměti a úvah o utváření identity. Které představy raně křesťanští apologeti přebírají od svých předchůdců a adaptují pro vlastní potřeby? Které aspekty křesťanské víry naopak v dialogu s „pohanskou“ společností odmítají či potlačují? Jak se ve střetu náboženství a kultur utváří kulturní vědomí této epochy?
    Překlad anotaceAntiquity and the preservation of ancestral customs (mos maiorum) were cherished values in the ancient world, especially in the “classical” world. This is also why 2nd and 3rd century Christian apologists try to present Christianity as an ancient wisdom that contains the best of both Jewish religion and Greek philosophy. Let’s look at reflections on the antiquity of one’s culture in early Judaism and early Christianity - in figures such as Aristobulus of Alexandria, Josephus Flavius, Philo of Alexandria, Justin Martyr, Tatian, Clement of Alexandria, and Eusebius of Cæsarea - through the lens of cultural memory and reflections on identity formation. Which ideas do early Christian apologists take from their predecessors and adapt for their own needs? Which aspects of the Christian faith do they reject or suppress in their dialogue with “pagan” society? How does the clash of religions and cultures shape the cultural consciousness of this epoch?
    PracovištěFilosofický ústav
    KontaktChlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360
    Rok sběru2024
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.