Počet záznamů: 1  

Paměť kolektivizace v obrazech bulharské poválečné literatury

  1. 1.
    SYSNO ASEP0581876
    Druh ASEPJ - Článek v odborném periodiku
    Zařazení RIVJ - Článek v odborném periodiku
    Poddruh JOstatní články
    NázevPaměť kolektivizace v obrazech bulharské poválečné literatury
    Překlad názvuMemory of the Collectivization in Images of Bulgarian Post-war Literature
    Tvůrce(i) Mikulecký, Jakub (SLU-S) ORCID, SAI
    Zdroj.dok.Slavia. - : Slovanský ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0037-6736
    Roč. 92, č. 4 (2023), s. 425-447
    Poč.str.23 s.
    Forma vydáníTištěná - P
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovamemory of the collectivization ; Bulgarian unofficial literature ; Bulgarian exile literature
    Vědní obor RIVAJ - Písemnictví, masmédia, audiovize
    Obor OECDSpecific literatures
    Způsob publikováníOmezený přístup
    Institucionální podporaSLU-S - RVO:68378017
    DOI10.58377/slav.2023.4.02
    AnotaceStudie se zaměřuje na fenomén kolektivizace zemědělství v Bulharské lidové republice ve 40. a 50. letech 20. století a jeho ztvárnění v poválečné bulharské literatuře. Studie je postavena na interpretacích rozsáhlého textového materiálu, zahrnujícího tři hlavní proudy tehdejší bulharské literatury: oficiální, neoficiální (tzv. literaturu ze šuplíku) a produkci exilovou. První proud oficiální produkce zahrnuje kolektivizační romány Ivajla Petrova, Asena Christoforova, Todora Riznikova a Atanase Močurova. Studie sleduje, jak se v průběhu desetiletí měnila literární adaptace konfliktního tématu v rámci oficiálního literárního diskurzu v Bulharské lidové republice. Další části přítomné studie jsou zaměřeny na kolektivizační obrazy v dílech neoficiální a exilové literatury (romány a novely autorů jako Filip Dachilov, Tončo Karabulkov a Nikolaj Levkov), které ve vztahu k obrazům ortodoxní režimní literatury představovaly specifický diskurzivní kontrapunkt.
    Překlad anotaceThe study focuses on phenomenon of collectivization of agricultural sector in The People’s Republic of Bulgaria in 1940s and 1950s within images of post war Bulgarian literature. The present study deals with vast textual material, included three general streams of Bulgarian literature: the official one (under censorship of the totalitarian regime), the unofficial one (so called drawer literature) and exile literature. The first stream of the official production includes Ivaylo Petrov’s, Asen Hristoforov’s, Todor Riznikov’s and Atanas Mochurov’s novels, in which the collectivization is main topic. The study observes how the literary adaptation of the conflict theme was changing throughout decades within official literary discourse in The People’s Republic of Bulgaria. Other parts of this study are focused on images of the collectivization in works of the unofficial and exile literature (Filip Dahilov’s, Toncho Karabulkov’s and Nikolay Levkov’s novels and novellas), which represented specific discursive counterpoint to the images of the orthodox regime literature.
    PracovištěSlovanský ústav
    KontaktDana Pilátová, pilatova@slu.cas.cz, Tel.: 224 800 262
    Rok sběru2024
    Elektronická adresahttps://doi.org/10.58377/slav.2023.4.02
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.