Počet záznamů: 1  

The Novena to Saint Teresa of Jesus and the Work of Prague Composers around 1720

  1. 1.
    SYSNO ASEP0533969
    Druh ASEPJ - Článek v odborném periodiku
    Zařazení RIVJ - Článek v odborném periodiku
    Poddruh JČlánek ve WOS
    NázevThe Novena to Saint Teresa of Jesus and the Work of Prague Composers around 1720
    Tvůrce(i) Kapsa, Václav (UDU-I) RID, SAI, ORCID
    Celkový počet autorů1
    Zdroj.dok.Hudební věda. - : Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i. - ISSN 0018-7003
    Roč. 57, č. 3 (2020), s. 254-290
    Poč.str.37 s.
    Forma vydáníTištěná - P
    Jazyk dok.eng - angličtina
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slova18th century sacred music ; Baroque music ; antiphons ; litanies ; figural music ; Discalced Carmelites ; Joseph Brentner ; Antonín Reichenauer ; Johann Adam Scheibl ; Prague ; St Teresa of Ávila
    Vědní obor RIVAL - Umění, architektura, kulturní dědictví
    Obor OECDPerforming arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
    Způsob publikováníOmezený přístup
    Institucionální podporaUDU-I - RVO:68378033
    UT WOS000589480800001
    EID SCOPUS85093698366
    AnotaceThis study concerns music composed for the Novena to Saint Teresa of Ávila, a nine-day public devotion, first performed by the Discalced Carmelite nuns in Graz in 1718 and thereafter introduced to other Discalced Carmelite monasteries. The Prague composer Joseph Brentner (1689–1742) composed nine litanies and antiphons to St Teresa for this festivity, and music for the Novena was also composed by Antonín Reichenauer (ca 1696–1730) and Johann Adam Scheibl (1710–1773). Brentner’s and Reichenauer’s antiphons, which were written over the course of several years, have opened up the possibility of considering the existence of a certain local creative dialogue, ongoing stylistic changes or differences in the abilities of the two composers. Compared with Brentner, Reichenauer had a greater command of the instrumental ritornello and a more innovative approach to rhythmic structure. Both composers sought a wider application of their works, which were disseminated additionally as offertories or with more universal texts. Although Brentner comes off the worse when comparing compositional abilities, his compositions have become much more widespread.
    PracovištěÚstav dějin umění
    KontaktVeronika Jungmannová, jungmannova@udu.cas.cz, Tel.: 221 183 506 ; Markéta Kratochvílová, kratochvilova@udu.cas.cz, Tel.: 220 303 939
    Rok sběru2021
    Elektronická adresahttp://hdl.handle.net/11104/0312199
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.