Počet záznamů: 1
The Novena to Saint Teresa of Jesus and the Work of Prague Composers around 1720
- 1.
SYSNO ASEP 0533969 Druh ASEP J - Článek v odborném periodiku Zařazení RIV J - Článek v odborném periodiku Poddruh J Článek ve WOS Název The Novena to Saint Teresa of Jesus and the Work of Prague Composers around 1720 Tvůrce(i) Kapsa, Václav (UDU-I) RID, SAI, ORCID Celkový počet autorů 1 Zdroj.dok. Hudební věda. - : Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i. - ISSN 0018-7003
Roč. 57, č. 3 (2020), s. 254-290Poč.str. 37 s. Forma vydání Tištěná - P Jazyk dok. eng - angličtina Země vyd. CZ - Česká republika Klíč. slova 18th century sacred music ; Baroque music ; antiphons ; litanies ; figural music ; Discalced Carmelites ; Joseph Brentner ; Antonín Reichenauer ; Johann Adam Scheibl ; Prague ; St Teresa of Ávila Vědní obor RIV AL - Umění, architektura, kulturní dědictví Obor OECD Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) Způsob publikování Omezený přístup Institucionální podpora UDU-I - RVO:68378033 UT WOS 000589480800001 EID SCOPUS 85093698366 Anotace This study concerns music composed for the Novena to Saint Teresa of Ávila, a nine-day public devotion, first performed by the Discalced Carmelite nuns in Graz in 1718 and thereafter introduced to other Discalced Carmelite monasteries. The Prague composer Joseph Brentner (1689–1742) composed nine litanies and antiphons to St Teresa for this festivity, and music for the Novena was also composed by Antonín Reichenauer (ca 1696–1730) and Johann Adam Scheibl (1710–1773). Brentner’s and Reichenauer’s antiphons, which were written over the course of several years, have opened up the possibility of considering the existence of a certain local creative dialogue, ongoing stylistic changes or differences in the abilities of the two composers. Compared with Brentner, Reichenauer had a greater command of the instrumental ritornello and a more innovative approach to rhythmic structure. Both composers sought a wider application of their works, which were disseminated additionally as offertories or with more universal texts. Although Brentner comes off the worse when comparing compositional abilities, his compositions have become much more widespread. Pracoviště Ústav dějin umění Kontakt Veronika Jungmannová, jungmannova@udu.cas.cz, Tel.: 221 183 506 ; Markéta Kratochvílová, kratochvilova@udu.cas.cz, Tel.: 220 303 939 Rok sběru 2021 Elektronická adresa http://hdl.handle.net/11104/0312199
Počet záznamů: 1