Počet záznamů: 1
Bruncvík se chápe slova. Marginálie k didaktickému využití hrdinů středověké literatury
- 1.
SYSNO ASEP 0580002 Druh ASEP J - Článek v odborném periodiku Zařazení RIV J - Článek v odborném periodiku Poddruh J Článek ve SCOPUS Název Bruncvík se chápe slova. Marginálie k didaktickému využití hrdinů středověké literatury Překlad názvu Bruncvík Wants to Have a Say: Notes on the Didactic Use of Heroes from Medieval Literature Tvůrce(i) Rejzlová, Vendula (UCL-M) RID, SAI, ORCID
Jaluška, Matouš (UCL-M) RID, ORCID, SAIZdroj.dok. Slovo a smysl. - : Univerzita Karlova v Praze - ISSN 1214-7915
Roč. 20, č. 43 (2023), s. 112-128Poč.str. 17 s. Forma vydání Tištěná - P Jazyk dok. cze - čeština Země vyd. CZ - Česká republika Klíč. slova old Czech literature ; medievalism ; didactics of literature ; chivalric epic ; narratology ; Chronicle of Bruncvík ; Alois Jirásek Vědní obor RIV AJ - Písemnictví, masmédia, audiovize Obor OECD Specific literatures CEP GA23-07559S GA ČR - Grantová agentura ČR Výzkumná infrastruktura CLB III - 90243 - Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i.
LINDAT/CLARIAH-CZ II - 90262 - Univerzita Karlova / Matematicko-fyzikální fakultaZpůsob publikování Open access Institucionální podpora UCL-M - RVO:68378068 EID SCOPUS 85180311184 DOI 10.14712/23366680.2023.2.6 Anotace Výuka tisíciletého období, jež v dějinách evropské literatury zaujímá středověk, působí v kontextu českého středního školství zvláštní nesnáze. Literární historie se obvykle vyučuje v chronologickém pořádku a středověké písemnictví tudíž spadá do prvních ročníků, ačkoli jde o korpus, jehož jazyk, žánrový systém i témata jsou současnému čtenáři (zejména cílové skupině studentů mezi 15–16 lety), vzdálené, obtížně srozumitelné a žádají si specifickou akribii. V tomto příspěvku se pokusíme konstruktivně uchopit vnímanou obtížnost a jinakost středověkých textů a ukázat, že jej lze produktivně využít například tím, že se odkloníme od tradičního chronologického rámce a namísto toho budeme spíše podnikat sondy, které na obecnějším poli funkce jazyka a jazykové pragmatiky propojí současnost s minulostí. Tuto možnost ukážeme na příkladu narativu o Bruncvíkovi, kdy srovnáváme jeho středověkou verzi s novější verzí Aloise Jiráska ve Starých pověstech českých. Překlad anotace Teaching the thousand-year period of medieval European literature and six-hundred years of Old Czech literature in Czech secondary education is often confronted by two interrelated challenges: the subjects are traditionally taught through a chronological approach to literary history in the first year of school, while presenting language, literary genres, themes, and ideas that are distant and difficult to understand for contemporary readers, particularly the target student group (15–16 years of age). A majority of teachers are unwilling to deal with old literature in their lessons. Can we find a way to modify and improve this practice? In this paper we try to grasp the perceived difficulty and otherness of this corpus in a constructive way and show that it can be productively used, for example, by moving away from the traditional chronological framework and focusing on probing texts (especially narratives) that link the present to the past. We show this possibility through the example of the story of Bruncvík, comparing its medieval version to a more recent version by Alois Jirásek in his Staré pověsti české (Legends of Old Bohemia). Pracoviště Ústav pro českou literaturu Kontakt Pavla Hartmanová, hartmanova@ucl.cas.cz ; Veronika Zemanová, zemanova@ucl.cas.cz, asep@ucl.cas.cz, Tel.: 222 828 135 Rok sběru 2024 Elektronická adresa https://wordandsense.ff.cuni.cz/en/2023-2-6/
Počet záznamů: 1