Počet záznamů: 1  

Bruncvík se chápe slova. Marginálie k didaktickému využití hrdinů středověké literatury

  1. 1.
    SYSNO ASEP0580002
    Druh ASEPJ - Článek v odborném periodiku
    Zařazení RIVJ - Článek v odborném periodiku
    Poddruh JČlánek ve SCOPUS
    NázevBruncvík se chápe slova. Marginálie k didaktickému využití hrdinů středověké literatury
    Překlad názvuBruncvík Wants to Have a Say: Notes on the Didactic Use of Heroes from Medieval Literature
    Tvůrce(i) Rejzlová, Vendula (UCL-M) RID, SAI, ORCID
    Jaluška, Matouš (UCL-M) RID, ORCID, SAI
    Zdroj.dok.Slovo a smysl. - : Univerzita Karlova v Praze - ISSN 1214-7915
    Roč. 20, č. 43 (2023), s. 112-128
    Poč.str.17 s.
    Forma vydáníTištěná - P
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Klíč. slovaold Czech literature ; medievalism ; didactics of literature ; chivalric epic ; narratology ; Chronicle of Bruncvík ; Alois Jirásek
    Vědní obor RIVAJ - Písemnictví, masmédia, audiovize
    Obor OECDSpecific literatures
    CEPGA23-07559S GA ČR - Grantová agentura ČR
    Výzkumná infrastrukturaCLB III - 90243 - Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i.
    LINDAT/CLARIAH-CZ II - 90262 - Univerzita Karlova / Matematicko-fyzikální fakulta
    Způsob publikováníOpen access
    Institucionální podporaUCL-M - RVO:68378068
    EID SCOPUS85180311184
    DOI10.14712/23366680.2023.2.6
    AnotaceVýuka tisíciletého období, jež v dějinách evropské literatury zaujímá středověk, působí v kontextu českého středního školství zvláštní nesnáze. Literární historie se obvykle vyučuje v chronologickém pořádku a středověké písemnictví tudíž spadá do prvních ročníků, ačkoli jde o korpus, jehož jazyk, žánrový systém i témata jsou současnému čtenáři (zejména cílové skupině studentů mezi 15–16 lety), vzdálené, obtížně srozumitelné a žádají si specifickou akribii. V tomto příspěvku se pokusíme konstruktivně uchopit vnímanou obtížnost a jinakost středověkých textů a ukázat, že jej lze produktivně využít například tím, že se odkloníme od tradičního chronologického rámce a namísto toho budeme spíše podnikat sondy, které na obecnějším poli funkce jazyka a jazykové pragmatiky propojí současnost s minulostí. Tuto možnost ukážeme na příkladu narativu o Bruncvíkovi, kdy srovnáváme jeho středověkou verzi s novější verzí Aloise Jiráska ve Starých pověstech českých.
    Překlad anotaceTeaching the thousand-year period of medieval European literature and six-hundred years of Old Czech literature in Czech secondary education is often confronted by two interrelated challenges: the subjects are traditionally taught through a chronological approach to literary history in the first year of school, while presenting language, literary genres, themes, and ideas that are distant and difficult to understand for contemporary readers, particularly the target student group (15–16 years of age). A majority of teachers are unwilling to deal with old literature in their lessons. Can we find a way to modify and improve this practice? In this paper we try to grasp the perceived difficulty and otherness of this corpus in a constructive way and show that it can be productively used, for example, by moving away from the traditional chronological framework and focusing on probing texts (especially narratives) that link the present to the past. We show this possibility through the example of the story of Bruncvík, comparing its medieval version to a more recent version by Alois Jirásek in his Staré pověsti české (Legends of Old Bohemia).
    PracovištěÚstav pro českou literaturu
    KontaktPavla Hartmanová, hartmanova@ucl.cas.cz ; Veronika Zemanová, zemanova@ucl.cas.cz, asep@ucl.cas.cz, Tel.: 222 828 135
    Rok sběru2024
    Elektronická adresahttps://wordandsense.ff.cuni.cz/en/2023-2-6/
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.