Počet záznamů: 1  

Ductile-brittle transition at edge cracks (001)[110] in BCC iron under different loading rates in mode I: a 3D atomistic study

  1. 1.
    SYSNO ASEP0556328
    Druh ASEPJ - Článek v odborném periodiku
    Zařazení RIVJ - Článek v odborném periodiku
    Poddruh JČlánek ve WOS
    NázevDuctile-brittle transition at edge cracks (001)[110] in BCC iron under different loading rates in mode I: a 3D atomistic study
    Tvůrce(i) Uhnáková, Alena (UT-L) RID, ORCID
    Machová, Anna (UT-L) RID, ORCID
    Červ, Jan (UT-L) RID, ORCID, SAI
    Hora, Petr (UT-L) RID, ORCID
    Joch, Jaroslav (UT-L)
    Celkový počet autorů5
    Číslo článku036508
    Zdroj.dok.Materials Research Express. - : Institute of Physics Publishing
    Roč. 9, č. 3 (2022)
    Poč.str.21 s.
    Forma vydáníOnline - E
    Jazyk dok.eng - angličtina
    Země vyd.GB - Velká Británie
    Klíč. slovabcc iron ; cracks ; ductile-brittle transition ; molecular dynamics ; loading rate effect
    Vědní obor RIVJG - Hutnictví, kovové materiály
    Obor OECDMaterials engineering
    CEPGA19-03282S GA ČR - Grantová agentura ČR
    EF15_003/0000493 GA MŠMT - Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
    Způsob publikováníOpen access
    Institucionální podporaUT-L - RVO:61388998
    UT WOS000767559000001
    EID SCOPUS85126721235
    DOI10.1088/2053-1591/ac5708
    Anotace3D atomistic simulations via molecular dynamics (MD) at temperature of 0 K and 295 K (22°C) with a high quasi-static loading rate dP/dt of 2.92 kN/s show that cleavage fracture is supported by surface emission of oblique dislocations and by their subsequent cross slip to {112} planes, which increases separation of the (001) cleavage planes inside the crystal. Under the slower loading rate by a factor 5, the crack growth is hindered by twin generation on oblique planes {112} and the fracture is ductile. The MD results explain the contribution of the crack itself to the ductile-brittle transition observed in our fracture experiments on Fe-3wt%Si single crystals of the same orientation and geometry, loaded at the same rates dP/dt as in MD. The loading rates are equivalent to the cross head speed of 5 mm/min and 1 mm/min used in the experiment. The MD results also agree with the stress analysis performed by the anisotropic LFM and comply with experimental observations.
    PracovištěÚstav termomechaniky
    KontaktMarie Kajprová, kajprova@it.cas.cz, Tel.: 266 053 154 ; Jana Lahovská, jaja@it.cas.cz, Tel.: 266 053 823
    Rok sběru2023
    Elektronická adresahttps://iopscience.iop.org/article/10.1088/2053-1591/ac5708
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.