Počet záznamů: 1  

The effect of heavy-duty vehicle crossings on the state of stress of buried pipelines

  1. 1.
    SYSNO ASEP0551801
    Druh ASEPJ - Článek v odborném periodiku
    Zařazení RIVJ - Článek v odborném periodiku
    Poddruh JČlánek ve WOS
    NázevThe effect of heavy-duty vehicle crossings on the state of stress of buried pipelines
    Tvůrce(i) Gajdoš, Lubomír (UTAM-F) RID, SAI
    Šperl, Martin (UTAM-F) RID, SAI
    Kec, J. (CZ)
    Crha, P. (CZ)
    Celkový počet autorů4
    Číslo článku153
    Zdroj.dok.Metals. - : MDPI
    Roč. 12, č. 1 (2022)
    Poč.str.16 s.
    Forma vydáníOnline - E
    Jazyk dok.eng - angličtina
    Země vyd.CH - Švýcarsko
    Klíč. slovapipe steel L360NE ; gas pipeline ; strains ; through‐wall bending stresses ; backfill loads
    Obor OECDApplied mechanics
    CEPTE02000162 GA TA ČR - Technologická agentura ČR
    Způsob publikováníOpen access
    Institucionální podporaUTAM-F - RVO:68378297
    UT WOS000748834900001
    EID SCOPUS85122876679
    DOI10.3390/met12010153
    AnotaceThe aim of this article is to quantify the loads exerted by heavy‐duty vehicles when crossing over buried pipeline. This problem arises in connection to the question pertaining to the use of protective sleeves (casings) applied to gas pipelines in regions with increased demands on pipeline operation safety. An experiment was conducted on a test pipe section made from L360NE pipeline steel equipped with strain gauges along the pipe perimeter, measuring strains in the axial and circumferential directions. Strain measurements were taken after back‐filling the pipe trench, then during vehicle crossings over the empty pipe, and again after pressurizing the test pipe with air. Strainbased hoop stresses at the surface of the empty test pipe were found to exceed 30 MPa after backfilling the trench and increased to more than 40 MPa during the vehicle crossings. Similarly, axial stresses reached extremes of around 17 MPa in compression and 12 MPa in tension. Applying internal air pressure to the test pipe resulted in a reduced net effect on both the hoop and axial stresses.
    PracovištěÚstav teoretické a aplikované mechaniky
    KontaktKulawiecová Kateřina, kulawiecova@itam.cas.cz, Tel.: 225 443 285
    Rok sběru2022
    Elektronická adresahttps://doi.org/10.3390/met12010153
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.